گوجه فرنگی خام؛ گیاه پرخاصیت روزهای گرم تابستان

آلابست/گوجه فرنگی از جمله صیفی جات محبوب فصل تابستان است که به خاطر استفاده زیاد در غذاهای مخصوص این فصل به خصوص سالادها محبوب شده با این حال با آمدن موج های گرما که از ابتدای تابستان امسال شهرهای مختلف ایران را درنوردیده این گیاه میتواند از خاصیت غذایی بالایی برخوردار باشد و شاید بهتر است بیشتر در مورد این ماده غذایی بدانیم.

به گفته پزشکان گوجه فرنگی خام منبع بسیار خوبی از لیکوپن (آنتی اکسیدان سودمند) و ویتامین سی، پتاسیم و اسید فولیک است. گرچه طبخ گوجه فرنگی می تواند محتویات لیکوپن این سبزی را افزایش دهد اما به توصیه پزشکان بهتر است که علاوه بر شکل پخته گوجه فرنگی، مصرف خام آن را هم در رژیم غذایی خود قرار دهید. برای افزایش ورودی آنتی اکسیدان خود کافیست اندکی روغن زیتون به آن اضافه نمایید چراکه به گفته پزشکان مصرف گوجه فرنگی تازه همراه با یک منبع چربی نظیر روغن زیتون روشی فوق العاده برای افزایش جذب لیکوپن است.

سالادها و ساندویچ ها
شما با هر چیزی میتوانید سالاد و ساندویچ درست کنید اما ساندویچ گوجه که در کشورهای غربی هم بسیار طرفدار دارد یکی از ساده ترین هاست. کافیست چند برش گوجه فرنگی را روی یک تکه نان سفید قرار داده و با مقدار سس مایونز و نمک به آن چاشنی اضافه کنید. اگر بخواهید ساندویچ پرملات تری داشته باشید میتوانید به جای مایونز از سس رنچ، پنیر خامه ای، سس خردل، برش های تخم مرغ پخته یا آواکادو هم برای غنی تر کردن این ترکیب کمک بگیرید.
انواع سس
سس گوجه فرنگی که معمولا در کنار غذاهایی مثل ماکارونی و پاستا به کار می رود طرفداران زیادی دارد اما از آنجا که پزشکان توصیه میکنند گوجه فرنگی را باید به صورت خام مصرف کرد شاید بهتر است اینبار پاستای خود را همراه با سس گوجه فرنگی خام مصرف کنید.
برخی تصور میکنند که سس پستو صرفا با ریحان درست می شود اما توماتو پستو یا پستو گوجه فرنگی از جمله سس های پرطرفدار در سیسیل ایتالیاست که در کمترین زمان ممکن نیز از طریق غذاساز آماده می شود و میتوانید از آن در سالاد ماکارونی یا بشقاب سبزیجات استفاده نمایید.

گوجه کبابی و گوجه گریل شده در فویل آلومینیومی که به همراه ماهی بخارپز یا انواع کباب مصرف می شود از دیگر گزینه های تابستانی است که میتوانید در رژیم غذایی خود بگنجانید. همچنین میتوانید آب گوجه فرنگی (چرا در هواپیما آب گوجه فرنگی می دهند) را به عنوان نوشیدنی در روزهای گرم تابستان بجای آبمیوه های مصنوعی و پر از قند مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *