استان هاتای ترکیه یکی از مناطقی است که بیشترین آسیب و تلفات را از زلزله بامداد دوشنبه دیده است.
منطقه ساحلی هاتای، مشرف به دریای مدیترانه و هم مرز با شمال غرب سوریه، با حداقل ۸۷۲ مورد مرگ و میر، بیشترین آسیب را در ترکیه به خود اختصاص داده است.

ساکنان هاتای از تلاش‌های اضطراری ناکافی شکایت دارند و امدادگران گفتند که در تهیه تجهیزات با مشکل مواجه هستند. 
دنیز، یکی از ساکنان هاتای با انتقاد از عدم تلاش برای نجات افراد گرفتار در زیر آوار، پس از زلزله قدرتمندی که هزاران کشته در ترکیه و سوریه برجای گذاشت با فریاد گفت: آن‌ها زیر آوار‌ها صدا می‌کنند، اما هیچکس نمی‌آید.

دنیز وقتی به ساختمان ویران شده‌ای اشاره کرد که پدر و مادرش هنوز در آن محبوس بودند و منتظر اورژانس بودند، گریه کرد.

فریاد‌های ناامیدانه برای کمک از افرادی که در زیر آوار ساختمان‌های فروریخته گیر افتاده‌اند شنیده می‌شود، در حالی که مردم دور آتش‌ها جمع می‌شوند تا در هوای سرد و بارانی گرم شوند.

نیرو‌های امدادی با مقیاس ویرانی در جنوب ترکیه و شمال غرب سوریه دست و پنجه نرم می‌کنند، جایی که مجموع قربانیان تا صبح روز سه شنبه از مرز ۵۰۰۰ نفر گذشت.

فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه گفت که زلزله بیش از ۱۲۰۰ ساختمان را تنها در هاتای ویران کرده است.

در انطاکیه، مرکز استان هاتای، جایی که ساختمان‌های ۱۰ طبقه بر اثر زمین لرزه فروریختند، خبرنگاران رویترز شاهد انجام عملیات نجات در یکی از ده‌ها انبوه آوار بودند.

مردی پس از بیرون کشیدن یک زن از زیر آوار یک ساختمان، گفت: هیچ نیروی اورژانسی وجود ندارد، نه سربازی، هیچ کس. اینجا یک مکان فراموش شده است.

به گفته وزارت کشور ترکیه، بیش از ۴۰۰۰۰۰ سوری در هاتای در جنوب ترکیه زندگی می‌کنند که بیشتر آن‌ها پناهجویانی هستند که از جنگ داخلی نزدیک به ۱۲ سال در کشورشان فرار کرده اند.