هر روز با موقعیت هایی در زندگی مواجه می شویم که ما را مجبور به انتخاب می کند. برخی از این انتخاب ها آسان هستند و گاهی اوقات، برخی از آنها ممکن است دشوار باشد. تصمیمات آسان شامل مواردی مانند لباس هایی است که باید بپوشید. اکثر مردم بر اساس فصل سال، آب و هوای روز و جایی که ممکن است بروند انتخاب می کنند که چه بپوشند. سایر تصمیمات آسان شامل مواردی مانند چه چیزی بخوریم، چه فیلمی ببینیم و چه برنامه های تلویزیونی تماشا کنیم.

تصمیماتی که به نظر سخت ترین هستند، تصمیماتی هستند که نیاز به سطح عمیق تری از تفکر دارند. نمونه هایی از تصمیمات دشوار شامل مواردی مانند محل تحصیل در دانشگاه، بهترین مسیر شغلی و/یا ازدواج یا عدم تشکیل خانواده است. این نوع تصمیم گیری ها دشوار هستند زیرا تصمیماتی هستند که زندگی را تغییر می دهند. آنها شخصیت ما را شکل می دهند و آینده ما را شکل می دهند.

تصمیم گیری خوب روشی است که باید آموخت. این چیزی نیست که ما ذاتاً با آن متولد شویم، بلکه صرفاً یک فرآیند گام به گام است که معمولاً از تجربه زندگی مشخص می شود. بیشتر بزرگسالان می‌دانند که تجربه می‌تواند معلمی پرهزینه و بی‌اثر باشد که بیشتر عادت‌های بد را به جای خوب آموزش می‌دهد. از آنجایی که تصمیمات می توانند به وضوح از یک موقعیت به موقعیت دیگر متفاوت باشند، تجربه به دست آمده از گرفتن یک تصمیم مهم اغلب اوقات زمانی که مشکل تصمیم گیری دیگری ایجاد می شود استفاده ناچیز یا بدون استفاده است.

هنگام تصمیم گیری، مراحل زیادی وجود دارد که می توان برداشت. اما هنگام تصمیم گیری خوب، واقعاً فقط پنج مرحله وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. این مراحل به شرح زیر است:

مرحله ۱: هدف خود را مشخص کنید
یکی از موثرترین استراتژی های تصمیم گیری این است که هدف خود را زیر نظر داشته باشید. این به سادگی به معنای شناسایی هدف تصمیم خود با پرسیدن از خود است که دقیقاً مشکلی که باید حل شود چیست؟ و چرا این مشکل باید حل شود؟

تشخیص اینکه چه چیزی برای شما مهم است به شما کمک می کند تا تصمیمات خوبی بگیرید. وقتی می دانید دلیل تصمیم گیری شما چیست؛ بهتر است در کنار آن بمانید و از آن دفاع کنید.

مرحله ۲: جمع آوری اطلاعات برای سنجش گزینه های خود
هنگام تصمیم گیری خوب، بهتر است اطلاعات لازم را که مستقیماً با مشکل مرتبط است، جمع آوری کنید. انجام این کار به شما کمک می کند تا درک بهتری داشته باشید که برای حل مشکل چه کاری باید انجام شود و همچنین به ایجاد ایده برای راه حل احتمالی کمک می کند.

هنگام جمع‌آوری اطلاعات، بهتر است فهرستی از هر جایگزین ممکن تهیه شود. حتی آنهایی که ممکن است در ابتدا احمقانه یا غیر واقعی به نظر برسند. همیشه نظرات افرادی را که به آنها اعتماد دارید جویا شوید یا با متخصصان و متخصصان صحبت کنید، زیرا به شما کمک می کند تا در هنگام سنجش همه گزینه های خود برای تصمیم گیری نهایی، راه حل های مختلفی پیدا کنید. شما می خواهید تا جایی که ممکن است منابع زیادی را جمع آوری کنید تا بهترین تصمیم را بگیرید.

مرحله ۳: عواقب را در نظر بگیرید
این مرحله می تواند به اندازه مرحله اول مهم باشد زیرا به شما کمک می کند تعیین کنید که تصمیم نهایی شما چه تأثیری بر خود و/یا دیگران درگیر خواهد داشت. در این مرحله، از خود می‌پرسید که احتمالاً نتایج تصمیم شما چه خواهد بود. حالا چه تاثیری روی شما خواهد گذاشت؟ و چه تاثیری بر آینده شما خواهد داشت؟

این یک مرحله ضروری است زیرا به شما امکان می دهد تا مزایا و معایب گزینه های مختلفی را که در مرحله قبل ذکر کردید بررسی کنید. همچنین مهم است زیرا می خواهید با همه گزینه های خود و نتیجه احتمالی هر کدام که انتخاب می کنید احساس راحتی کنید.

مرحله ۴: تصمیم خود را بگیرید
اکنون که هدف خود را مشخص کرده اید، تمام اطلاعات لازم را جمع آوری کرده اید و عواقب آن را سنجیده اید، وقت آن است که انتخاب کنید و در واقع تصمیم نهایی خود را اجرا کنید. درک این موضوع که این مرحله می تواند باعث ایجاد اضطراب زیادی در برخی افراد شود، مهم است زیرا اینجاست که باید به غرایز خود اعتماد کنید.

اگرچه ممکن است هنوز در مورد تصمیم نهایی خود کمی بلاتکلیف باشید، اما باید در نظر داشته باشید که این چه احساسی در شما ایجاد می کند. از خود بپرسید، آیا این احساس درستی دارد؟ و آیا این تصمیم برای شما در حال حاضر و در آینده بهترین نتیجه را دارد؟ وقتی به این سؤالات پاسخ می دهید، باید نسبت به نتیجه احساس خوبی داشته باشید.

مرحله ۵: تصمیم خود را ارزیابی کنید
هنگامی که تصمیم نهایی خود را گرفتید و آن را عملی کردید، لازم است تصمیم و اقداماتی را که برای اطمینان از کارایی آن برداشته اید ارزیابی کنید. این مرحله نهایی احتمالاً به اندازه مرحله اول مهم است، اگر مهمتر نباشد، زیرا به شما کمک می کند تا مهارت های تصمیم گیری خود را برای مشکلات آینده بیشتر توسعه دهید. این مرحله همچنین اساسی است زیرا ممکن است شما را ملزم به جستجوی اطلاعات جدید و ایجاد برخی تغییرات در طول مسیر کند.

به یاد داشته باشید، این مرحله نیاز به صبر دارد و همچنین می تواند استقامت را تشویق کند. چرا؟ زیرا ممکن است مدتی طول بکشد تا نتیجه نهایی را ببینید. با درک این موضوع که اگر تصمیم اول کارساز نبود، ممکن است مجبور شوید به مرحله دو برگردید و گزینه دیگری را انتخاب کنید.

همیشه به دنبال مشکلات غیرمنتظره و پیش‌بینی آن‌ها به کاهش استرس بی‌مورد کمک می‌کند، در صورت بروز مشکل. اگرچه این پنج مرحله می‌تواند به ساده‌سازی فرآیند تصمیم‌گیری کمک کند، اما برخی از اشکالات رایج وجود دارد که باید آنها را نیز در نظر بگیرید. این موارد را در نظر بگیرید:

شناسایی نادرست مشکل
بسیاری از اوقات مشکل آشکار خواهد بود. اما ممکن است زمانی فرا برسد که شناسایی مشکل اصلی به این آسانی نباشد. هنگامی که این موضوع پیش می‌آید، فهمیدن اینکه دقیقاً چیست و باید تلاش‌های خود را در کجا متمرکز کنید، در دراز مدت زمان و انرژی زیادی برای شما صرفه‌جویی می‌کند.

داشتن یک منبع واحد
هنگام در نظر گرفتن پیامدها، برای یافتن بهترین راه حل، باید گزینه های گسترده ای را انتخاب کنید. اگر فقط به یک منبع اطلاعاتی تکیه کنید، این می تواند مشکل ساز شود، زیرا ممکن است آن منبع قابل اعتماد نباشد، یا ممکن است کاملاً با مشکل مطابقت نداشته باشد. بنابراین شانس شما برای گرفتن بهترین تصمیم تغییر می کند.

داشتن منابع بسیار زیاد
داشتن منابع متنوع معمولا چیز بدی نیست. اما نه در هر شرایطی جمع آوری هر چه بیشتر اطلاعات می تواند برای رسیدن به یک تصمیم بسیار مفید باشد، اما بار بیش از حد اطلاعات می تواند شما را گیج و گمراه کند و مانع از پیروی از شهودتان شود. به یاد داشته باشید، اعتماد به غرایز درونی خود کلید اصلی تصمیم گیری خوب است.

بیش از حد برآورد کردن نتیجه
هنگام تصمیم گیری و اجرای برنامه خود باید مراقب باشید که همه گزینه های معتبر خود را بسنجید. تصمیم گیری بر اساس نتیجه ای که ممکن است قابل قبول نباشد به شما در حل مشکل کمک نمی کند.

زمان بندی ضعیف
زمان می تواند یک دوست بیهوده باشد. گاهی اوقات خوب است و گاهی اوقات نه. هنگام تصمیم گیری های مهم، مفید است که وقت خود را صرف کنید تا بهترین انتخاب را از بین گزینه های خود داشته باشید. اما درک فرآیند زمان‌بندی بسیار مهم است زیرا گاهی اوقات بهتر است تصمیم‌گیری را به تأخیر بیندازید، و در مواقع دیگر تأخیر در پاسخ می‌تواند مشکلات بیشتری ایجاد کند. همچنین مواقعی وجود دارد که تصمیم گیری سریع سودمند است زیرا در صورت بروز مشکلات زمان بیشتری را برای ایجاد تغییرات لازم به شما می دهد.

به طور خلاصه همه ما باید در طول زندگی روزمره خود تصمیمات زیادی بگیریم. برخی از این تصمیمات به تلاش کمی نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر نیاز به زمان بیشتر و تفکر عمیق تر قبل از رسیدن به راه حل نهایی دارند. به یاد داشته باشید، پنج مرحله اساسی برای تصمیم گیری خوب وجود دارد. چرا آن پنج عدد ایده آل است؟ زیرا بخش مهمی از مهارت های تصمیم گیری، درک و دانستن یک تکنیک ساده است. و همچنین به طور منظم آن تکنیک را تمرین کنید.

وقتی تعداد قدم‌ها بیش از آن چیزی است که می‌توانیم روی یک دست حساب کنیم، بیشتر مردم یا یک قدم را فراموش می‌کنند یا ترتیبی که باید بر اساس آن گام‌ها برداشته شوند را اشتباه تعبیر می‌کنند. اگر این پنج مرحله را دنبال کنید و همچنین مشکلات رایجی را که قبلاً به آنها اشاره شد را به خاطر بسپارید، به خوبی در مسیر تصمیم‌گیری خوب برای خود خواهید بود.