جیمی دونالدسن که در فضای مجازی با نام «مستر بیست» (MrBeast) شناخته می شود، در حال حاضر ۲۳۶ میلیون دنبال کننده در یوتیوب دارد، بیشتر از هر تولیدکننده ی محتوای دیگری در این شبکه اجتماعی.
او در تیک تاک ۹۳ میلیون دنبال کننده و در اینستاگرام نیز ۴۹ میلیون دنبال کننده دارد. و او اولین نفری هم بود که توانست در تردز، شبکه اجتماعی دیگر شرکت متا به یک میلیون دنبال کننده دست یابد.
او که حالا در ۲۵ سالگی یک امپراتوری به سرعت در حال رشد را تحت مدیریت خود دارد، به تازگی به سلطان انسان دوستی در یوتیوب هم بدل شده است. یک نمونه از کارهای خیر او متقبل شدن هزینه ی درمان نابینایی هزار بیمار بوده است.

اما مستر بیست چقدر ثروت دارد؟

در ژانویه ی ۲۰۲۲، وبسایت فوربس، مستر بیست را پردرآمدترین تولیدکننده ی محتوا در یوتیوب اعلام کرد و درآمد او در سال ۲۰۲۱ را ۵۴ میلیون دلار تخمین زد. او در فهرست ۱۰۰ سلبریتی پردرآمد سال ۲۰۲۱ فوربس در جایگاه چهلم قرار داشت.
مستر بیست در سال ۲۰۲۲ هم توانست عنوان پردرآمدترین تولیدکننده ی محتوا در یوتیوب را از سوی وبسایت فوربس دریافت کند.
ثروت او ۵۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده است.

مسلماً اصلی ترین منبع درآمد او کانال یوتیوبش است که در آنجا او توانسته با درآمد حاصل از تبلیغات، ساخت محتوای اسپانسردار و همکاری با برندها، علاقه ی خود به ساخت ویدئو و تولید محتوا در فضای مجازی را تبدیل به تجارتی پیوسته در رشد و پیشرفت کند. هر ویدئوی مستر بیست حکم یک سرمایه ی ارزشمند را دارد که به رشد تصاعدی ثروت او کمک چشمگیری می کند.
مستر بیست ماهانه ۳ میلیون دلار از تبلیغات یوتیوب درآمد دارد که این میزان در برابر رقم قراردادهای تبلیغاتی او با برندها هیچ است. جالب است که او بیشتر درآمدش را صرف ساخت ویدئوهایش می کند، به طوری که در بسیاری از موارد، یک ویدئوی مستر بیست تا ۳۰۰ هزار دلار هزینه دارند.

کارهای خیر مستر بیست

مستر بیست در سال ۲۰۲۳ ویدئویی تحت عنوان «هزار نابینا برای اولین بار می توانند بینند» منتشر کرد که در آن در حضور پزشکان هزینه ی انجام عمل آب مروارید هزار بیمار را برعهده گرفت. پس از بیرون آمدن بیماران از اتاق عمل که از چشمان برخی از آن ها اشک جاری بود، مستر بیست به بعضی از آن ها چمدانی پر از پول داد.
او به یکی از این بیماران که یک زن بود گفت: «این ۱۰ هزار دلار برای شما است تا روزتان بهتر شود.» زن با شنیدن این جمله به زمین افتاد و فریاد زد. مستر بیست با تعجب پرسید: «حالش خوب است؟»
در ویدئوی دیگری که در سال ۲۰۲۳ منتشر شد، مستر بیست برای ۲ هزار فرد قطع عضو شده، دست و پای مصنوعی خریداری کرد.

برخی منتقدان مستر بیست را به سوء استفاده از افراد آسیب پذیر برای گرفتن بازدید و افزایش درآمد متهم کرده اند.

اما برخی شیوه ی مستر بیست در تقسیم درآمد خود از یوتیوب برای حمایت از امور خیریه را خلاقانه می دانند. چرا که او از مخاطبانش می خواهد به جای اهدای پول، صرفاً به تماشای ویدئوهای او بنشینند. و هر چه افراد بیشتری ویدئوهای او را ببینند، او درآمد بیشتری کسب می کند و می تواند برای کارهای خیریه پول اهدا کند.
با این حال، برخی کارشناسان می گویند این ویدئوهای مستر بیست این پیام مخرب را دارد که مشکلات اجتماعی را می توان از طریق کارهای خیر افراد ثروتمند حل کرد، نه از طریق اقدامات سیستماتیک تر دولت.
فرمول موفقیت مستر بیست از اجزای مختلفی تشکیل شده است: جذابیت معمولی و شور و ذوق او، پروداکشن پرهزینه ی ویدئوها و بدلکاری های استادانه آن ها، به همراه پول زیادی که به راحتی در آن ها خرج می شود.
اما به عقیده ی کارشناسان، شهرت مستر بیست از شیوه ی ویژه ی او برای انجام کارهای خیر ناشی می شود. او مخاطبان خود متقاعد می کند که با تماشای ویدئوهای او و کمک به بیشتر شدن بازدیدهای آن ها، در نوعی مشارکت اخلاقی سهیم می شوند.

او با همین شیوه توانسته است میلیون ها دلار برای کاشت درخت پاکسازی اقیانوس ها از زباله های پلاستیکی و خرید لباس برای افراد نیازمند پول جمع آوری کند.
مستر بیست در مصاحبه های پیشین خود گفته بود که با بررسی دقیق الگوریتم پیشنهادات یوتیوب و آمار دیگر تولیدکنندگان محتوا به فرمولی برای محبوب کردن ویدئوهای خود رسید.

فرمت محتوای بسیاری از ویدئوهای او به گونه ای است که مخاطبان را تشویق می کند برای دیدن نتیجه، ویدئو را تا انتها تماشا کنند، امری که سبب می شود درآمد بیشتری نصیب هم مستر بیست و هم یوتیوب شود و احتمال پیشنهاد شدن ویدئوهای او توسط الگوریتم یوتیوب بیشتر گردد.
ویدئوهای او بسیار فکر شده هستند و محتوای آن ها جذب کننده، دست اول و عاری از تقلیدند.
مستر بیست حالا به الگویی برای نسل های جوان تری بدل شده است که آرزو دارند به تولیدکننده ی محتوا واینفلوئنسر موفقی در شبکه های اجتماعی بدل شوند.
مستر بیست ذهنیت شدنی بودن هر کاری که مایل به انجام آن باشید را ایجاد می کند و این امر برای کسانی که دوست دارند سبک زندگی او را تقلید کنند جذابیت زیادی دارد.