آلابست/ قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ لَسْتُمْ عَلَىٰ شَیْءٍ حَتَّىٰ تُقِیمُوا التَّوْرَاهَ وَالْإِنْجِیلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ مِنْ رَبِّکُمْ ۗ وَلَیَزِیدَنَّ کَثِیرًا مِنْهُمْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ طُغْیَانًا وَکُفْرًا ۖ فَلَا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ

(ای پیغمبر) بگو:‌ای اهل کتاب، شما ارزشی ندارید تا آنکه به دستور تورات و انجیل و قرآنی که به شما از جانب خدا فرستاده شده قیام کنید؛ و همانا قرآنی که به تو از سوی پروردگارت نازل شد (به جای آنکه به آن ایمان آرند) بر کفر و سرکشی بسیاری از آنان خواهد افزود، در این صورت (تو‌ای پیغمبر) بر حال کافران نباید تأسف خوری.

تفسیر آیه ۶۸ سوره مائده
گرچه کتاب آسمانی قرآن وسیله هدایت است، ولی گروهی به خاطر روحیه لجاجت و عناد هرچه قرآن بیشتر بر آنان خوانده می‌شود، پلیدی باطنی آنان بیشتر ظاهر می‌شود. امام باقر (ع) درباره «لَیَزِیدَنَّ کَثِیراً مِنْهُمْ»؛ فرمودند: «آنچه موجب طغیان و کفر بسیاری می‌گردد، ولایت امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) است».

پیام‌های آیه ۶۸ سوره مائده
۱-اهل کتاب باید به همه کتاب‌های آسمانی ایمان داشته باشند. «تُقِیمُوا التَّوْراهَ وَ الْإِنْجِیلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ»

۲-ادّعای ایمان کافی نیست، قیام و اقدام عملی لازم است. «حَتّی تُقِیمُوا»
 
۳-قوانین آسمانی باید محور عمل باشد و بر کرسی قدرت بنشیند. «تُقِیمُوا»

۴-شخصیّت و ارزش افراد، به میزان تعهّدات مذهبی آنان بستگی دارد. «لَسْتُمْ عَلی شَیْءٍ حَتّی تُقِیمُوا»

۵-در تبلیغ، ابتدا به معتقداتِ درست دیگران احترام بگذاریم، سپس راه خود را نشان دهیم. «تُقِیمُوا التَّوْراهَ وَ الْإِنْجِیلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ مِنْ رَبِّکُمْ»

۶-طغیان، زمینه و مقدّمه کفر است. «طُغْیاناً وَ کُفْراً»

۷-طغیان و کفر، قابل کم و زیاد شدن است. «لَیَزِیدَنَّ»

۸-گروه کمی از اهل کتاب، در خط صحیح هستند. «لَیَزِیدَنَّ کَثِیراً مِنْهُمْ»

۹-غصّه خوردن به خاطر گمراهی افراد لجوج و کافر روا نیست. «لَیَزِیدَنَّ … فَلا تَأْسَ عَلَی الْقَوْمِ الْکافِرِینَ»