شاید وقتی که در حال برنامه ریزی برای مسافرت هستید، زنجان را در بین گزینه های خود قرار ندهید. در واقع کمتر کسی با جاذبه های بی نظیر و جاهای دیدنی این شهر آشناست. حمدالله مستوفی، مورخ مشهور ایرانی، معتقد است که اردشیر اول، بنیانگذار شاهنشاهی ساسانی، شهر زنجان را تأسیس کرد. از طرفی بر اساس بررسی های باستان شناسی، مشخص شده که تاریخ زنجان به حدود ۳۰۰۰ سال قبل باز می گردد؛ اما هجوم دشمنان در دوره های مختلف، شهر را ویران کرده و مردم شهر جدیدی را بر روی خرابه های قدیمی بازسازی کردند. با این پیشینه تاریخی، می توان گفت در شهر زنجان جاذبه های بسیاری برای بازدید وجود دارد؛ از این رو ما در متن به معرفی آن ها می پردازیم.

گنبد سلطانیه زنجان
گنبد سلطانیه، یکی از جاهای دیدنی زنجان است که به عنوان بزرگترین گنبد آجری جهان و از نظر ارتفاع، سومین گنبد بلند جهان، پس از گنبد کلیسای سانتا ماریا دل فیوره و گنبد مسجد ایاصوفیه شناخته می شود. در زیر ساختمان تاریخی سلطانیه، دالان هایی تعبیه شده که در قدیم برای برگزاری آیین های مذهبی کاربرد داشت.

این گنبد در دوره ایلخانیان و به دستور سلطان محمد خدابنده ملقب به الجایتو ساخته شد. هدف او از ساخت بنای سلطانیه، انتقال پیکر مطهر امام علی (ع) و امام حسین (ع) به این مکان بود؛ البته با مخالفت علمای شیعه و خواب پریشانی که دید از این کار منصرف شد. در نهایت خود سلطان محمد در محل گنبد سلطانیه دفن شد.

از ویژگی های معماری عمارت سلطانیه می توان به دو لایه بودن سازه اشاره کرد. در واقع به همین دلیل پس از گذشت قرن ها، هنوز پابرجاست. اگر نگاهی به دیوارهای بنا بیندازید، متوجه آیات قرآن، کلمات الله، محمد و علی روی آن ها خواهید شد. در سفر خود به زنجان، حتما از این جاذبه تاریخی جهانی، دیدن کنید؛ البته باید ۴۳ کیلومتر از شهر فاصله گرفته و به سمت شهر سلطانیه بروید.

موزه مردان نمکی زنجان
موزه باستان شناسی (موزه نمکی)، یکی از جاذبه های گردشگری زنجان است. این بنا در اصل همان عمارت ذوالفقاری از بناهای دوره قاجار بوده که به موزه تبدیل شد. این موزه، خانه چهار مومیایی نمکی است که طی سال ها در معدن نمک چهرآباد کشف شده اند. اثر نمک و هوای خشک معدن، اجساد کامل را با پوست، مو و اعضای مختلف سالم نگه داشته است.
در موزه نمکی شما می توانید مومیایی مردانی نمکی متعلق به دوره هخامنشیان را با لباس، کفش، مو و ریش های بلند تماشا کنید؛ البته مرد نمکی اصلی در موزه ایران باستان تهران نگهداری می شود و فقط ۳ مرد دیگر در موزه زنجان قرار دارند.

مسجد جامع زنجان
از جاذبه های تاریخی و مذهبی شهر زنجان، می توان به مسجد جامع اشاره کرد. این مسجد در بافت قدیمی شهر و در دوره قاجار ساخته شده است. سبک معماری آن با توجه به پلان مسجدهای چهار ایوانی انجام شده؛ در واقع در چهار گوشه مسجد به صورت قرینه، ایوان قرار دارد. هدف از ساخت این بنای بی نظیر، ایجاد مرکز علم آموزی و نیایش بوده است.

کوه‌های رنگارنگ آلا داغ لار
یکی از جاهای دیدنی زنجان و از شگفت انگیزترین پدیده های طبیعی ایران، کوه های رنگین کمانی آلا داغ لار در این استان است. وقتی از کنار این جاذبه شگفت انگیز عبور می کنید، برای لحظه ای ممکن است فکر کرده در سیاره دیگری قدم می زنید. زمانی که خورشید با زاویه مناسب به این کوه ها بتابد، رنگ های طلایی و مسی آن، حداکثر درخشش را به دست می آورند. قدمت کوه های آلا داغ لار به حدود ۱۵ میلیون سال پیش می رسد.
رنگ های متنوعی در این مکان جذاب شامل قرمز، نارنجی، قهوه ای، زرد، سفید، سبز و آبی به چشم می خورند. به هر جای این جاذبه طبیعی که نگاه کنید، شکل منحصر به فردی را خواهید دید و رنگ و نوع سنگ ها متفاوت است. اگر به زنجان سفر کردید، به سمت شهر ماه نشان بروید تا منظره سحرآمیز کوه های رنگین کمانی را ببینید.

دریاچه پری زنجان
دریاچه پری که با نام های دریاچه خندقلو و شورگلی نیز شناخته می شود، از جاذبه های طبیعی زنجان به شمار می رود. این دریاچه زیبا در نزدیکی روستاهای پری و خندقلو قرار گرفته و از جاهای دیدنی شهرستان ماه نشان استان زنجان است.

دریاچه پری با حدود ۵۰۰ مترمربع مساحت، در دشتی وسیع و بی نظیر قرار دارد. آب دریاچه، منبعی عالی برای رفع نیاز کشاورزی و مزارع پرورش ماهی مردم منطقه است. اگر در فصل های بهار و تابستان به این مکان بیایید با چشم اندازهای شگفت انگیزی رو به رو خواهید شد؛ از این رو پیشنهاد می کنیم در سفر خود به زنجان، حتما یک روز را برای گشت و گذار در کنار دریاچه خندقلو اختصاص دهید.

سخن آخر
زنجان از شهرهای شمال غربی ایران بوده و در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته است؛ از این رو تابستانی معتدل و زمستان های بسیار سرد دارد. در این مطلب جاهای گردشگری این شهر را برای شما معرفی کردیم تا در سفر خود حتما از آن ها بازدید کنید.

از دیگر جاذبه های زنجان می توان به آرامگاه و خانقاه چلبی اوغلو، مسجد چهلستون، مسجد جامع، موزه کتیبه، رودخانه قزل اوزن، مسجد جمیله خانم و مسجد اسحاق میرزا اشاره کرد. اگر به دنبال خرید بلیط هواپیما زنجان و رزرو هتل ها و اقامتگاه های این شهر هستید، بهتر است سری به سایت فلای تودی بزنید.