کرونا/ رسیدن به قله پیک هفتم کرونا قابل پیش بینی نیست

باشگاه خبرنگاران/ یک اپیدمیولوژیست گفت: با افزایش میزان مبتلایان به ویروس کرونا، شاهد بالا رفتن میزان مرگ و میر بیماری خواهیم بود.

ستاد ملی مقابله با کرونا در ابتدای سال ۱۴۰۱ با کاهش آمار مبتلایان و فوت شدگان ویروس کرونا دستور حضوری شدن دانشگاه‌های کشور را صادر کرد.

بر این اساس تمام افراد جامعه با خیال کاهش کرونا استفاده از ماسک را کنار گذاشتند و تزریق واکسن کرونا را جدی نگرفتند؛ به مسافرت‌های پی در پی رفتند، به برگزاری مراسم عروسی و ختم و قرار گرفتن در مکان‌های شلوغ اقدام کردند.

ادامه پیدا کردن این روند باعث افزایش دوباره آمار ابتلا به ویروس کرونا و پر شدن تخت‌های بیمارستانی و در نهایت وارد شدن به مرحله پیک هفتم کرونا شد. با این حال مسئولان وزارت بهداشت توصیه جدی بر مراقب‌های بهداشتی دارند تا بتوانیم میزان مرگ و میر‌ها و مبتلایان را کاهش دهیم.

در ادامه برای رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و کاهش آمار ابتلا به ویروس کرونا گفت و گویی با یک اپیدمیولوژیست داشته ایم که در ادامه می‌خوانید.

حمید سوری گفت: روند اپیدمی کرونا رو به افزایش است و نه تنها در ایران بلکه در جهان شاهد آن هستیم.

این اپیدمیولوژیست بیان کرد: میزان کشندگی واریانت امیکرون بالا نیست؛ بنابراین تعداد مرگ و میر‌ها نمی‌تواند دید درستی از وضعیت اپیدمی دهد.

او افزود: در ایران باید بیشتر روی روند ابتلا به ویروس کرونا تمرکز داشته باشیم. بخشی از رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به مردم و بخشی دیگر به متولیان امر مربوط است.

سوری تصریح کرد: مردم باید شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند. تزریق دز یادآور واکسن پس از ۶ ماه الزامی است. در حال حاضر به میزان کافی واکسن وجود دارد و تجربه نشان داده که این نوع واکسن‌های کرونا در ایران تفاوتی با سایر واکسن‌های دنیا ندارند.

این اپیدمیولوژیست ادامه داد: مسئولان باید برای رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی بیماریابی را افزایش داده و طغیان‌ها را شناسایی کنند. ارزش واکسیناسیون زمانی بیشتر می‌شود که درصد قابل توجهی از مردم واکسن تزریق کنند.

سوری گفت: گردش ویروس کرونا در جامعه‌ای که حساسیت کمتری برای ابتلا به بیماری دارد، بسیار کند می‌شود و ویروس هم از آن جایی که به دنبال میزبان مناسب و آماده برای بقای خود می‌گردد، وقتی که در جامعه‌ای آن‌ها را پیدا نکند به سمت مسیر‌های دیگر حرکت می‌کند.

او افزود: روند اپیدمی کرونا از آفریقا آغاز شد و سپس به اروپا، آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی حرکت کرد و در حال حاضر در منطقه غرب آسیا به شکل حادتری دیده می‌شود.

سوری ادامه داد: واکسیناسیون یکی از راه‌های پیشگیری و مقابله با طغیان و پیک‌های بعدی کرونا است. مسئولان باید شاخص‌های ارزیابی خطر را اصلاح کنند. هم اکنون این آمار در کشور درست نیست؛ چرا که یا بر اساس رنگبندی است یا این که بر اساس مرگ و بستری است که هیچ کدام نمی‌توانند درست باشند و حتی می‌توانند باعث گمراهی افراد شوند.

او بیان کرد: تیم‌های واکنش سریع باید مجدد فعال شوند و بلافاصله طغیان را در کشور کنترل کنیم تا از گسترش ویروس کرونا جلوگیری شود.

این اپیدمیولوژیست اضافه کرد: تهویه در محیط‌های زندگی و کار نقش اساسی دارد؛ چرا که در منزل نمی‌توان از ماسک استفاده کرد. بنابراین باید این امر جدی گرفته شود.

او درباره افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور گفت: آماری که در زمینه مرگ و میر کرونا اعلام می‌شوند، تایید شده هستند؛ اما میزان فوت شدگان ناشی از بیماری بیشتر از این رقم هستند. وزارت بهداشت تست‌های مثبت PCR را منظور می‌کند.

توجهی به هشدار‌های خود مراقبتی ویروس کرونا نشد

سوری گفت: روند اپیدمی رو به گسترش بود و گردش ویروس کرونا در جامعه بیشتر دیده می‌شد. هشدار‌هایی از اوایل اردیبهشت در این زمینه داده شد، اما توجه کافی به آن نشد و میزان مرگ و میر و مبتلایان به ویروس کرونا با این وضعیت افزایش یافت.

او با بیان این که کشندگی عامل بیماری زا کم است، تاکید کرد: اگر در دلتا هزار نفر مبتلا می‌شدند و صد نفر آن‌ها بستری می‌شدند یا فوت می‌کردند؛ در شرایط موجود ده هزار نفر آلوده می‌شوند. از آن جایی که میزان ابتلا ده برابر شده طبیعتا به همان میزان هم برای امیکرون فراوانی مرگ‌ها بیشتر می‌شود.

این اپیدمیولوژیست گفت: پیش بینی‌ها نشان می‌دهند که هنوز روند افزایشی ویروس کرونا در ابتدای راه است و با اتقاقات اخیر در زمینه بازگشت حجاج و … احتمال طغیان مجدد ویروس کرونا وجود دارد؛ مگر این که تمهیدات لازم مانند غربالگری حجاج، تست‌های ویروس کرونا، محدودیت‌های جدی برای جلوگیری از برگزاری مراسم ولیمه و … اندیشیده شود.

گزارش

رسیدن به قله پیک هفتم کرونا قابل پیش بینی نیست

سوری گفت: رسیدن به قله پیک قابل پیش بینی نیست و کشندگی آن کمتر از دلتا است، اما گسترش آن به این صورت نیست و واریانت‌های جدید روز به روز بیشتر می‌شوند.

او اضافه کرد: در حال حاضر تعداد مبتلایان به ویروس کرونا زیاد است، اما میزان افراد بدون علامت یا با علائم خفیف کمتر از سویه دلتا است. با افزایش روند ابتلا مرگ و میر هم افزایش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *