بهداشت مدرسه در گرو بهداشت دانش‌آموزان است و سلامت دانش‌آموزان در گرو بهداشت مدرسه است.

اگر مدرسه شرایط بهداشتی مناسبی داشته باشد و از لوازم و ملزومات طهارت و پاکیزگی خالی نباشد دانش‌آموزان سالمی در آن‌جا پرورش خواهند یافت.

از طرفی دیگر تمامی دانش‌آموزان باید بهداشت فردی و عمومی را رعایت کنند؛ توصیه‌های بهداشتی کارشناسان برای حفظ سلامتی دانش‌آموزان در مدارس و پیشگیری از بیماری‌های واگیردار بسیار ضروری است.

هر دانش‌آموز با رعایت بهداشتی فردی می‌تواند نقش مهمی در حفظ بهداشت محیط در مدارس و ارتقای سطح سلامت جامع داشته باشد.

مریم اویسی کارشناس مسوول سلامت خانواده مرکز بهداشت کرمانشاه در این خصوص، اظهار کرد: باید به سلامت روح و جسم دانش‌آموزان توجه شود.

وی ادامه داد: برخی از دانش‌آموزان ابتدایی ترس از مدرسه دارند؛ این ترس طبیعی است و کم‌کم از بین می‌رود. نقش والدین در کاهش این اضطراب بسیار مهم است.

کارشناس مسوول سلامت خانواده مرکز بهداشت کرمانشاه تصریح کرد: والدین همیشه از تجربیات مثبت خود در طول دوران تحصیلی، برای دانش‌آموز بازگو کنند واز نکات مثبت مدرسه بگویند.

وی در خصوص تغذیه دانش‌آموزان، گفت: صبحانه مهمترین وعده غذایی برای کودکان است که سبب نشاط آن‌ها می‌شود.

اویسی خاطرنشان کرد: کودکانی که صبحانه نمی‌خورند نسبت به کسانی که صبحانه می‌خورند به دلیل افت قند، قدرت یادگیری پایین‌تری دارند. 

وی اضافه کرد: اگر نخوردن صبحانه عادت شود، کم‌کم دانش‌آموز دچار کمبود مواد مغذی و ویتامین‌ها می‌شود که سبب خیلی از مشکلات می‌شود.

اویسی اظهار کرد: دانش‌آموزان حتما در طول ساعات حضور در مدرسه برای افزایش سطح یادگیری از میان‌وعده غذایی سالم استفاده کنند؛ کارشناسان تغذیه و بهداشت محیط بر بوفه‌های مدارس نظارت دارند.

وی با بیان اینکه صبحانه و میان وعده غذایی سالم بر سلامت و یادگیری دانش‌آموزان بسیار موثر است، ادامه داد: استفاده از شیر، انجیر خشک، میوه‌های فصل، لقمه‌های نان و پنیر و خرما به عنوان بهترین میان‌وعده به دانش‌آموزان توصیه می‌شود.

این کارشناس بهداشتی در خصوص رعایت بهداشت فردی دانش‌آموزان، گفت: به کودکان خود بهداشت فردی را آموزش دهیم، شست‌شوی دست‌ها، کوتاه بودن ناخن‌ها، استفاده از دستمال هنگام سرفه و عطسه، بهداشت سر و… مهم است.

وی با ارائه آموزش راه‌های پیشگیری از پدیکولوز(شپش سر)، تصریح کرد: ارتباط لباس و کاپشن‌ها در جالباسی مدارس در انتقال شپش موثر است که از طریق پوشش وسایل با پلاستیک می‌توان جلوی انتقال را گرفت و همچنین باید توجه داشت که دانش‌آموزان از وسایل شخصی خود استفاده کنند.