تحقیقات جدید نشان می دهد هورمون های مصنوعی موجود در قرص های ضد بارداری باعث کاهش انگیزه و میل به پیشرفت بانوان می شود
 اولین داروی ضد بارداری هورمونی به شکل قرص برای جلوگیری از بارداری توسط سازمان غذا و داروی آمریکا  در سال ۱۹۶۰ تایید شد.از آن زمان، داروهای ضد بارداری هورمونی به یکی از داروهای تجویز شده در جهان تبدیل شده اند که روزانه توسط بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان استفاده می‌شود. تحقیقات نشان داده است که هورمون‌های طبیعی تأثیر زیادی بر رفتار انسان دارند اما کمتر درباره آثار رفتاری هورمون های مصنوعی ( مانند هورمون های موجود در قرص ها ) صحبت شده است.در ادامه به بررسی تغییرات رفتاری در اثر مصرف این نوع قرص‌ها می‌پردازیم.
  مکانیسم اثر قرص‌های هورمونی
این داروها با وارد کردن هورمون های مصنوعی به جریان خون از بارداری جلوگیری می‌کنند. هورمون های مصنوعی، هورمون های بدن را از تحریک تخمک گذاری باز می‌دارند، بنابراین تخمک آزاد نمی شود و لقاح نمی تواند اتفاق بیفتد و از بارداری جلوگیری می شود.
  هورمون ها و  تغییر خلق و خو
داروهای ضد بارداری هورمونی به طور مستقیم بر سه هورمون مرتبط با رفتار رقابتی تأثیر می‌گذارد: تستوسترون، پروژسترون و نوعی استروژن به نام استرادیول. محققان این مقاله می‌گویند:«برای درک نقش داروهای ضد بارداری هورمونی در رقابت، ما ۴۶ مطالعه را با مجموع ۱۶ هزار و ۲۹۰  شرکت کننده بررسی کردیم و به نتایج جالبی دست یافتیم.»
  کاهش انگیزه و پشتکار
یکی از یافته ها این بود که داروهای ضد بارداری هورمونی ممکن است بر انگیزه و توانایی زنان برای دستیابی به موقعیت بالاتر تأثیر بگذارد. به این معنی که با مصرف قرص‌های ضد بارداری عملکرد زنان در کارهایی که نیاز به پشتکار دارد، کاهش می‌یابد و همچنین میل زنان به پیشرفت و داشتن انگیزه کم خواهد شد .
  کاهش میل به باروری
تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که داروهای ضد بارداری هورمونی باعث کاهش احساس مطلوب بودن  باروری می شود که احتمالاً دلیلش انگیزه داشتن برای رفتار جنسی است.
  محدودیت های روش شناختی
در پایان این مقاله دانشمندان گفتند:« توجه به این نکته مهم است که تفاوت های رفتاری بین افرادی که از داروهای ضدبارداری هورمونی استفاده می‌کنند و افرادی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنند، به طور کلی بسیار اندک بوده است اما نمی‌توان از این مهم صرف نظر کرد که تحقیقات موجود درباره تأثیر داروهای ضد بارداری هورمونی با محدودیت‌های روش شناختی مواجه است زیرا بسیاری از مطالعاتی که ما بررسی کردیم، تفاوت‌هایی چون سن را در نظر نگرفتند.»
  ایجاد تعادل هورمونی، کاهش علایم آکنه و اندومتریوز
با وجود ۶۰ سال استفاده گسترده، آثار داروهای ضد بارداری هورمونی و فواید و مضرات آن به خوبی شناخته نشده است اما نمی‌توان این نکته را فراموش کرد که قرص‌های ضد بارداری برای اهداف بسیاری غیر از پیشگیری از بارداری، مانند کاهش علایم قبل از قاعدگی، رفع تعادل نداشتن هورمونی، یا کاهش علایم آکنه و اندومتریوز استفاده می شود و از این نظر می‌توان گفت این قرص ها  باید به عنوان یکی از نیازهای ضروری جامعه و  به خصوص سلامت زنان در دسترس باشد.