دکتر فاطمه عزیزی سلیمان بیان کرد: با توجه به اینکه مواد غذایی در دوران عید نوروز پرکالری و چاق کننده هستند باید با توجه در میزان مصرف آنها، از زیاده روی اجتناب و برنامه غذایی خود را بر اساس اصول تغذیه ای صحیح و بر محور تعادل، تناسب و تنوع تنظیم کرد.
وی توصیه کرد: والدین مراقب بچه ها باشند تا در تعطیلات با مصرف بیش از حد تنقلات، شیرینی و شکلات از وعده های اصلی غذا محروم نشوند، لذا حتما باید وعده غذایی صبحانه مصرف و در طول روز ترکیبی از چند گروه غذایی را در سبد غذایی آنها قرار دهند.
وی خاطرنشان کرد: در مصرف آجیل زیاده روی نشود چرا که انواع مغزها و تخمه ها حاوی مقادیر زیادی چربی هستند و میزان نمک بالای آن تهدیدی برای همگان و به ویژه افراد مبتلا به فشار خون می باشد و بهتر است که این گروه هدف از آجیل شیرین(بدون نمک و خام) استفاده کنند.
وی تاکید کرد: در ایام تعطیلات عید نوروز، در مصرف شیرینی و شکلات زیاده‌روی نشود و به منظور پیشگیری از اضافه وزن و چاقی و عوارض پس از آن، در دید و بازدیدها به جای شیرینی‌های کرم دار، شکلاتی، ژله‌ای و مربایی که حاوی مقدار زیادی کالری هستند، از انواع خشک و ساده شیرینی‌ها در اندازه کوچک و یا توت خشک و کشمش استفاده شود هر چند بهتر است به جای مصرف شیرینی و شکلات در دید و بازدیدهای نوروزی، بهتر است از میوه استفاده شود.
وی اظهار کرد: برای برطرف شدن نیاز مایعات بدن، آب بهترین نوشیدنی است و از طرفی با توجه به شوری آجیل مصرف کافی مایعات باعث کمک به دفع سدیم می شود.
بنابر گزارش دانشگاه علوم پزشکی اراک، وی یادآور شد: با توجه به اینکه در این ایام که خانواده ها تمایل بیشتری به مصرف غذاهای رستورانی و بین راهی دارند بهتر است به این نکته توجه کنند که از مواد غذایی استفاده کنند که از نحوه پخت آن اطمینان داشته باشند.