بدون تردید رژیم غذایی نقش مهمی در سلامت و طول عمر ما ایفا می کند و با حذف یا کاهش برخی غذا ها از رژیم غذایی خود، می توانید گام مهمی در جهت سلامت و تندرستی بهتر بردارید. در این گزارش به بررسی برخی مواد غذایی که بهتر است به کلی از رژیم خود حذف کنید می پردازیم.
حفظ یک رژیم غذایی سالم و همچنین مراقبت از شرایط سلامت عمومی با توجه به سبک زندگی مدرن می تواند دشوار به نظر برسد. اما باید توجه داشته باشید که انتخاب رژیم غذایی مناسب تاثیر زیادی بر سلامتی شما داشته و تغذیه سالم برای بهبود شرایط روحی و جسمی شما حیاتی است.
در این یادداشت به بررسی برخی عادات غذایی می پردازیم که باید از رژیم غذایی خود حذف کنیم تا بدن و ذهنی سالم داشته باشیم. شما می توانید با کاهش یا حذف برخی غذاها از رژیم غذایی خود، سلامت و تندرستی خود را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید. برای آشنایی با مواد مغذی مورد نیاز بدن، می توانید آنها را با غذاهای فرآوری نشده، میوه ها، سبزیجات، پروتئین های بدون چربی و غلات کامل جایگزین کنید.  
فراموش نکنید تصمیماتی که در آشپزخانه می گیرید اولین گام در مسیر شما برای سالم تر شدن است. به همین دلیل توصیه می شود این مواد غذایی را کامل از رژیم خود و خانواده حذف کنید:

نوشیدنی های قندی و نوشابه ها

قندهای موجود در نوشابه ‌های گازدار، نوشابه‌ های انرژی ‌زا و حتی برخی از آب میوه‌ ها می ‌توانند باعث افزایش وزن، دیابت و مشکلات دهان و دندان شوند. برای یک گزینه سالم تر، آب، دمنوش های گیاهی یا آب میوه طبیعی در حد اعتدال را انتخاب کنید.

گوشت های  فرآوری شده
چربی های اشباع شده و سطوح سدیم موجود در کالباس، سوسیس، هات داگ و همبرگرهای آماده و به طور کلی فست فودها زیاد است. این غذاها با خطر بالای بیماری قلبی و برخی سرطان ها مرتبط هستند. توصیه می شود به جای این مواد غذایی، برش های بدون چربی گوشت های فرآوری نشده یا منابع پروتئینی از گیاهان را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید فست فودها حاوی مقادیر زیادی سدیم، چربی های مضر و کالری انباشته است. مصرف مکرر این مواد غذایی می تواند منجر به چاقی، بیماری قلبی و سایر مشکلات سلامتی شود. بهتر است در خانه غذا تهیه کنید یا هنگام بیرون رفتن تلاش کنید غذای سالم تری سفارش دهید.

نان سفید
با مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان سفید، شیرینی ها و غلات شیرین، سطح قند خون به سرعت افزایش می یابد. این نان ها فاقد فیبر و مواد معدنی هستند. به همین دلیل توصیه می شود برای حفظ سطح قند خون و تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن، از جایگزین های غلات کامل استفاده کنید.

آب نبات و شیرینی
آب نبات ها و شیرینی ها سرشار از قند بوده و از سوی دیگر دارای مواد مغذی کمی هستند که می تواند باعث افزایش وزن و مشکلات دندانی شود. میوه‌ های تازه، شکلات تلخ (در حد اعتدال)، یا خوراکی ‌های سالم خانگی می ‌توانند به شما در رفع نیاز های بدنتان کمک کنند.

میان وعده های فرآوری شده

از میان وعده های فرآوری شده که اغلب حاوی چربی های ترانس، سدیم بیش از حد و افزودنی های مصنوعی هستند خودداری کنید. شما می توانید آن ها را با میان وعده های سالم تری مانند آجیل، دانه ها، ماست یا سبزیجات تازه یا هوموس تعویض کنید.

 شیرین کننده های مصنوعی
 در حالی که بسیاری از شیرین کننده های مصنوعی به عنوان یک جایگزین قند به بازار عرضه می شود، باید بدانید برخی از شیرین کننده های مصنوعی می توانند متابولیسم شما را مختل کرده و اثرات نامطمئنی بر سلامتی طولانی مدت داشته باشند. به جای شیرین کننده های مصنوعی، جایگزین های طبیعی مانند عسل را امتحان یا شکر را در حد اعتدال مصرف کنید.