تاکنون مطالعات زیادی در مورد مضرات و مزایای نوشیدن قهوه انجام شده است اما تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می دهد مصرف متوسط قهوه با کاهش خطر افسردگی و سطوح پایین تر پارکینسون و زوال عقل مرتبط است.
مطالعات جدید پژوهشگران بر اساس بازخوانی ۲۰۰ پژوهش مختلف نشان داد که نوشیدن ۳ تا ۴ فنجان قهوه در روز با بسیاری از مزایای سلامت روحی و جسمی مرتبط است. این موارد شامل سطوح پایین‌ تر بیماری های قلبی، کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ ها، دیابت و بیماری ‌های کبدی است.

پژوهشگران این تیم مطالعاتی درباره موضوع فوق می گویند: مصرف قهوه به طور مداوم با کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون، حتی پس از مصرف با سیگار و در تمام گروه‌ های مورد بررسی قرار گرفته، همراه بود.
از سوی دیگر در این مطالعات مشخص شد مصرف قهوه  با کاهش خطر افسردگی و اختلالات شناختی، به ویژه برای بیماری آلزایمر همراه بوده و نوشیدن قهوه همچنین با کاهش خطر ابتلا به چندین سرطان از جمله سرطان پروستات، سرطان آندومتری، سرطان پوست و سرطان کبد مرتبط است.
این یافته ها همچنین نشان می دهد خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، سنگ کیسه صفرا و نقرس در افرادی که قهوه مصرف می کردند نیز کمتر بود. از سوی دیگر اثر ظاهری قهوه به ویژه برای بیماری های کبدی مانند سیروز نیز قوی بود.
 حال ممکن است این سوال مطرح شود که  اگر قبلاً قهوه ننوشیده اید، آیا باید مصرف آن شروع کنید؟ آیا پزشکان باید نوشیدن قهوه را برای پیشگیری از بیماری توصیه کنند؟ آیا افراد به دلایل مزایای قهوه برای سلامتی باید نوشیدن آن را شروع کنند؟

پروفسور الیزئو گوالار (Eliseo Guallar) ، متخصص بهداشت عمومی، در  این رابطه می گوید: پاسخ به تمامی این سوالات، نه است.  کمترین خطر ابتلا به بیماری با نوشیدن سه تا پنج فنجان قهوه در روز مرتبط است. مصرف بیشتر قهوه ممکن است مزایای بالقوه این نوشیدنی را کاهش داده یا معکوس کند.
بنابراین، نتیجه گیری در مورد ایمنی قهوه باید به مصرف متوسط محدود شود، که معمولاً به عنوان ≤۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز (حدود چهار یا پنج فنجان نوشیدنی قهوه) در نظر گرفته می شود.
شرح کامل این مطالعه و یافته های به دست آمده از آن در مجله تخصصی  پزشکی بریتانیا (The British Medical Journal) منتشر شده و در اختیار محققان قرار دارد.