فوق تخصص بیماری های مزمن ریه و استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به ریزفاکتورهای خطر در بروز بیماری های انسداد ریه گفت: مهمترین عامل در بروز این بیماری مصرف سیکار است.
 
دکتر فریبا رضائی طلب، در گفتگو با وب دا با اشاره به اینکه بیماری های انسدادی مزمن ریه یکی از امراض شایع، پیشرونده و البته قابل پیشگیری طب داخلی و ریوی است. یکی از معضلات سیستم بهداشت و درمان آن است که این بیماران، هم دچار حملاتی مثل تنگی نفس و سرفه میشوند و هم منجر به بستری شدن و از کار افتادگی آنها می شود.

وی در تعریف این بیماری گفت: بیماری های انسدادی ریه، بیماری مزمن است که با علائم تنفسی پایدار و محدودیت جریان هوای بازدمی ظهور می کند. در واقع در تشخیص این بیماری هم علائم تنفسی مزمن و هم انسداد در برابر جریان هوای بازدم می تواند علامت دهنده باشد که موجب اختلال در راه های هوایی و از بین رفتن کیسه های حبابچه ای ریه می شود.

دکتر رضائی طلب با اشاره به عوامل ایجاد خطر بروز بیماری انسداد ریه ادامه داد: یکی از فاکتورهای مهم خطر برای این بیماری سیگار است و تدخین سیگار میتواند یکی از زمینه های مهم در ایجاد این بیماری باشد. بیشترین میزان بروز این بیماری در سنین ۵۰سال به بالاست و در آقایان بیشتر از خانم ها دیده می شود، ضمن آنکه علاوه بر افراد سیگاری که بیشتر مستعد این بیماری هستند قرار گرفتن در برابر گازها و ذرات مضر و حتی عوامل ژنتیکی هم میتواند در بروز این بیماری دخیل باشد.

وی خاطر نشان کرد: افرادی که در سنین کودکی و در نوزادی یا جنینی در معرض دود سیگار بودند، چون ریه های کوچک تری دارند، در بزرگسالی ممکن است که دچار این بیماری شوند و همانطور که ذکر شد سرفه و تنگی نفس و خلط می تواند نشانه های بیماری آنان باشد. معمولا افراد مبتلا به این بیماری در ابتدا ممکن است حین فعالیت دچار تنگی نفس شوند اما با پیشرفت بیماری در حالت استراحت هم می توانند مشکل پیدا کنند و حتی برای کوچکترین کارها مثل لباس پوشیدن هم نیازمند کمک باشد.

فوق تخصص ریه در خصوص راه های تشخیص این بیماری نیز گفت: تشخیص قطعی معمولا با روش اسپیرومتری قابل انجام است که در واقع بررسی حجم های ریوی بوده و ما انسداد در برابر جریان هوای بازدمی را از طریق این تست انجام می دهیم.

دکتر رضائی طلب خاطر نشان کرد: بیماری های انسدادی ریه شامل سه بیماری شامل آمفیزن، برونشیت مزمن و بیماری های راه های هوایی کوچک هستند.

وی اضافه کرد: برونشیت مزمن به معنای آن است که بیمار به مدت دو سال متوالی هر سال به مدت سه ماه متناوب سرفه و دفع خلط دارند. آمفیزن نیز اختلال آناتومیک که مربوط به تخریب حبابچه ها یا کیسه های هوایی که محل انتشار اکسیژن و دی اکسید کربن است، می باشد و بیماری های هوایی کوچک نیز انسداد راه های هوایی با قطر ۲ میلیمتر می باشد؛ این سه بیماری میتوانند همپوشانی داشته و بیمار درجاتی از هر سه بیماری را داشته باشند.

وی در خصوص راهکارهای پیشگیری از این بیماری هم گفت: ترک سیگار و عدم استعمال سیگار از اولویت توصیه ها در این زمینه است. بیماران copd معمولا بیشتر درگیر عفونت های ویروسی و ذات الریه می شوند. بیمارانی که مکرر در بیمارستان بستری می شوند یا با تشدید علائم روبرو هستند، واکسیناسیون آنفلوآنزا و تزریق واکسن پونوموکوک هر ۵ سال توصیه می شود.