محققان مؤسسه ملی تحقیقات بهداشتی و پزشکی فرانسه با همکاری پژوهشگران دانشگاه سوربن پاریس نورد، در مطالعه ای جدید دریافته اند که برخی از شیرین کننده های مصنوعی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.
 بسیاری از محصولات غذایی و نوشیدنی های حاوی شیرین کننده های مصنوعی، روزانه توسط میلیون ها نفر مصرف می شوند. این شیرین کننده ها، ضمن حفظ شیرینی، محتوای قند اضافی و کالری کمتری دارند. با این حال، ایمنی این مواد افزودنی، همواره موضوع بحث بوده است. 
برای ارزیابی سرطان زایی بالقوه شیرین کننده های مصنوعی، محققان فرانسوی داده های مختلف مربوط به این مواد را بر اساس طیف وسیعی از متغیرها از جمله سن، جنس، تحصیلات، فعالیت بدنی، سابقه خانوادگی سرطان و غیره مورد بررسی قرار دادند.
آن ها دریافتند، افرادی که مقادیر بیشتری از شیرین ‌کننده ‌های مصنوعی مصرف کردند، در مقایسه با غیر مصرف ‌کننده ‌ها در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان، به ویژه سرطان پستان و سایر سرطان های مرتبط با چاقی، قرار دارند.
این محققان می گویند، یافته‌ های ما نشان می دهند، شیرین ‌کننده ‌های مصنوعی، جایگزین ‌های ایمنی برای قند در غذاها یا نوشیدنی‌ ها محسوب نمی شوند.این یافته ها اطلاعات مهم و جدیدی را در مورد اثرات نامطلوب بالقوه آن ها بر سلامتی ارائه می‌ دهند. 
پژوهشگران فوق افزودند: شیرین کننده های مصنوعی موجود در بسیاری از برندهای غذا و نوشیدنی در سراسر جهان ممکن است با افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط باشند. یافته های ما اطلاعات جدیدی را برای ارزیابی مجدد این افزودنی های غذایی توسط آژانس های بهداشتی ارائه می دهند.

این یافته های تحقیقاتی در ۲۴ مارس در نشریه جهانی PLOS Medicine منتشر شده اند.