رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ، با اشاره به روش های تشخیص و درمان هپاتیت، گفت: امروزه، پزشک عمومی هم می‌تواند هپاتیت C را درمان کند.

 همزمان با روز جهانی هپاتیت، پویش شناسایی- پیشگیری و خودمراقبتی از بیماری ههپاتیت با حضور رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ در بیمارستان ساسان برگزار شد.

در این مراسم که جمعی از پزشکان، سوپروایزرها و سرپرستاران بیمارستان ساسان حضور داشتند، سید موید علویان مؤسس شبکه هپاتیت ایران و رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ، یاد و خاطره مرحوم دکتر منوچهر دوایی را که در زمان جنگ برای مجروحین و پس از جنگ برای جانبازان زحمات زیادی کشید، گرامی داشت و ضمن بیان این نکته که «روز جهانی هپاتیت، سابقه‌ای بیش از ۱۳ یا ۱۴ سال ندارد»، گفت: سال‌ها قبل، سازمان بهداشت جهانی تصمیم گرفت که برای هپاتیت، روزی را اختصاص دهد تا سطح آگاهی جامعه نسبت به بیماری افزایش پیدا کند و ورود سیاست گذاران و پزشکان جهت کنترل بیماری تقویت شود.

وی ادامه داد: در حالی که ایران ۱۴ سال قبل از سازمان بهداشت جهانی، روزی را در تقویم برای هپاتیت نامگذاری کرده بود بنابراین ایران تنها کشوری بود که از سال‌ها پیش، برای این بیماری هفته اطلاع رسانی پایه ریزی کرده بود؛ این موضوع نشان می‌دهد که چیدمان مسیر کنترل و ریشه کنی بیماری از ابتدا به درستی صورت گرفته است.

به گفته علویان، هپاتیت C بیماری است که تا قبل از سال ۱۹۹۰ تنها می‌دانستند که از طریق خون منتقل می‌شود و پس از آن مشخص شد، افرادی که سابقه تزریق خون دارند، بیشتر مبتلا خواهند شد.

وی ضمن اشاره به این مطلب که یکی از گروه‌هایی که در معرض خطر ابتلاء به این بیماری بودند، جانبازان و مجروحین و اسرای جنگ بودند، افزود: از آنجایی که اسارت، یک نوع رفتار خشن، همراه با شکنجه و با سطح بهداشت پایین است، بعضاً اسیران جنگ نیز در زمره مبتلایان به این بیماری قرار داشتند.

علویان تاکید کرد: گرچه به مرور زمان انتظار داشتیم که بیماری هپاتیت C رو به افول برود و ریشه کن شود اما عوامل دیگری از جمله اعتیاد تزریقی و رفتارهای پرخطر دیگر موجب شد که این بیماری کماکان جدی باشد.

وی با بیان این مطلب که در حال حاضر بیش از ۹۸ درصد بیماری هپاتیت C با درمان‌های بسیار ساده ریشه کن می‌شود، افزود: ۱۰ سال پیش می‌گفتیم که هپاتیت C نیاز به پزشک متخصص دارد اما الان چنین حرفی در میان نیست به طوری که پزشک عمومی هم می‌تواند این بیماری را درمان کند و نیازی به ورود پزشک فوق تخصص نیست.

علویان اضافه کرد: در گذشته ۱۸ درصد بیماران دیالیزی، هپاتیت داشتند اما الان بیش از ۸۰ درصد مراکز دیالیز، عاری از این بیماری هستند و یا در یک زمانی، ۵۰ درصد هموفیلی‌ها، هپاتیت C داشتند اما الان کمتر از ۵۰ نفر و آن هم در جاهای خاص به این بیماری مبتلا هستند. یا قبلاً حدود ۳۰ درصد تالاسمی‌ها ، هپاتیت C داشتند اما الان کمتر از ۷۰ نفر مبتلا هستند؛ بنابراین این بیماری در این گروه‌ها در حال ریشه کن شدن است.

وی ادامه داد: حتی سال‌ها قبل، جانبازان مبتلا به هپاتیت C داشتیم اما الان به ندرت جانبازان مبتلا به این بیماری می‌بینیم.