در حالی که تغییرات سبک زندگی برای کمک به مدیریت کلسترول بالا بسیار مهم است، اما همیشه برای همه کافی نیست. به علاوه ممکن است دلایل شگفت‌انگیزی وجود داشته باشند که تلاش‌های شما را تضعیف می‌کنند.

شما در معرض خطر ژنتیکی کلسترول بالا هستید: اگر فردی هستید که سبک زندگی نسبتاً سالمی دارید و سطح کلسترول شما بالاست، احتمالاً برخی از مولفه‌های ژنتیکی دارید که منجر به آن می‌شود.
از یک رژیم غذایی مرسوم پیروی می کنید: افرادی که کلسترول بالایی دارند باید از رژیم کتو پرهیز کنند، رژیم غذایی پرچرب و کم کربوهیدراتی که برای کاهش وزن تبلیغ می‌شود.
چربی‌های پنهان در رژیم غذایی خود دارید: اگرچه کاهش کلسترول منطقی است، اما این تنها جنبه یک رژیم غذایی سالم برای قلب نیست. محدود کردن چربی‌های اشباع شده و چربی‌های ترانس که هر دو LDL را افزایش می‌دهند، مهم است.
انتظار دارید رژیم غذایی شما به تنهایی کلسترول بالا را درمان کند: یک رژیم غذایی سالم ضروری است، اما ممکن است کافی نباشد، به خصوص اگر از نظر ژنتیکی مستعد کلسترول بالا هستید یا اگر تشخیص داده شده است که کلسترول خونی خانوادگی دارید. با تغییرات رژیم غذایی، می‌توانید انتظار کاهش ۵ تا ۱۰ درصدی در میزان کاهش کلسترول را داشته باشید، اما نتایج متغیر است. ورزش و احتمالاً دارو نیز مهم است.
غذای خودتان را آماده نمی‌کنید. وقتی بیرون غذا می‌خورید، کنترل کاملی بر رژیم غذایی خود ندارید، حتی اگر سعی می‌کنید انتخاب‌های سالمی داشته باشید، نمی‌دانید غذایتان چگونه پخته می‌شود یا از چه موادی استفاده می‌شود. به علاوه، کنترل حجم می‌تواند چالش‌برانگیزتر باشد.
نوع ورزش را درست انجام نمی‌دهید: در حالی که هر فعالیت بدنی خوب است، ورزش هوازی یا قلبی عروقی چیزی است که ثابت شده است به کاهش LDL و افزایش HDL کمک می‌کند. پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا، رقصیدن یا سایر فعالیت‌های قلبی را که می‌توانید با شدت متوسط انجام دهید، در نظر بگیرید. همانطور که در تحقیقات ذکر شده است، می‌توانید تمرینات تناوبی با شدت بالا را نیز امتحان کنید.

داروهایی مصرف می‌کنید که در واقع کلسترول را افزایش می‌دهند: داروهای خاصی که برای درمان سایر بیماری‌ها استفاده می‌شوند از جمله استروئیدها، رتینوئیدها و پروژسترون‌ها می‌توانند سطح کلسترول را افزایش دهند.
طبق تجویز استاتین مصرف نمی کنید: استاتین‌ها تاثیر فوق‌العاده‌ای در نجات جان افراد دارند اما برای موثر بودن، باید دقیقاً طبق دستور مصرف شوند.
استاتین‌ها به طور بالقوه برای شما موثر نیستند: زیر‌مجموعه‌ای از افراد وجود دارند که قادر به تحمل داروهای استاتین نیستند و باید داروهای دیگری مصرف کنند.
خیلی زود منتظر نتایج هستید: اگر اخیراً تغییری در سبک زندگی ایجاد کرده‌اید یا شروع به مصرف دارو کرده‌اید، ممکن است برای دیدن نتایج خیلی زود باشد. به یاد داشته باشید، یک شبه کلسترول بالا نداشتید، بنابراین ممکن است مدتی طول بکشد تا آن را به سطوح سالم برگردانید.
بدون ایجاد تغییر در شیوه زندگی، به دارو متکی هستید: اگرچه استاتین‌ها و سایر داروهای کاهش‌دهنده کلسترول بسیار موثر هستند، اما قرار نیست آنها تنها راهی برای کنترل کلسترول بالا باشند