داروی ترش و شیرین؟ ترکیب عسل و سرکه ممکن است یک دستور العمل مخفی برای التیام زخم باشد.
در طول تاریخ، از مخلوط کردن عسل و سرکه به عنوان یک درمان پزشکی استفاده شده است؛ اکنون، محققان می گویند که این ترکیب را می توان در مراقبت از زخم مدرن به کار برد.
مبارزه با عفونت‌های باکتریایی می‌تواند سخت باشد، به‌خصوص زمانی که در داخل بیوفیلم محافظت شوند. این ماده سیستمی از باکتری است که می تواند محکم به سطوح مانند گوشت روی زخم عفونی بچسبد. باکتری ها توسط بیوفیلم محافظت می شوند و از بین بردن آن ها دشوارتر می شود. به همین دلیل است که درمان های فعلی همیشه موثر نیستند.

طبق تحقیقات گذشته، برخی از داروهای طبیعی در درمان عفونت ها مؤثر هستند از جمله عسل مانوکا که ضدمیکروبی است و به بهبود زخم ها کمک می کند. سرکه نیز به عنوان یک ضدعفونی کننده بکار می‌رود. امروزه پزشکان از عسل مانوکا برای درمان عفونت های مقاوم به آنتی بیوتیک استفاده می کنند، اما آنها فقط از اسید استیک (جزء فعال سرکه) استفاده می کنند و این دو را با هم ترکیب نمی کنند.
دکتر ارین کانلی، دکتر فریا هریسون و تیم آنها از دانشگاه وارویک بررسی کردند که وقتی سرکه و عسل مانوکا مخلوط و روی بیوفیلم ها در آزمایشگاه اعمال می شوند، چه اتفاقی می افتد.

دکتر کانلی اظهار کرد: «در بررسی خود از دستور العمل‌های پیشامدرن، متوجه الگویی از ترکیب عسل و سرکه برای شستن یا پانسمان زخم‌ها و تورم‌ها شدیم‌ و این الهام بخش ما شد تا در تجزیه و تحلیل خود روی این ترکیب تمرکز کنیم.
دکتر هریسون نیز در این خصوص افزود: ما دوز کم عسل را به کار بردیم که به تنهایی باکتری‌ها را از بین نمی‌برد و دوز پایین اسید استیک که همچنین نمی‌تواند باکتری‌ها را به تنهایی از بین ببرد. این دوزها کمتر از دوزهایی است که پرستاران مراقبت از زخم در حال حاضر برای بیماران استفاده می کنند. اما وقتی این دوزهای کم را کنار هم گذاشتیم، شاهد مرگ تعداد زیادی باکتری بودیم که واقعاً هیجان انگیز است و اما باید بررسی کنیم که آیا ترکیب این مواد می‌تواند به بیمارانی کمک کند که به هیچ یک از این مواد به تنهایی پاسخ نمی‌دهند.

بنابراین گزارش، این تیم همچنین می خواستند بررسی کنند که آیا تفاوت هایی در فعالیت ضد میکروبی سرکه کامل در مقابل اسید استیک وجود دارد یا خیر. یافته‌های آن‌ها نشان داد که سرکه کامل قادر است باکتری‌های بیشتری را نسبت به همان دوز اسید استیک خالص از بین ببرد.
برای تحقیقات آینده، این محققان می گویند سرکه انار مورد توجه آنها است. چرا که به عنوان یک آنتی باکتریال قوی عمل می کنند و در ترکیب با عسل فعال هستند.
این یک حوزه تحقیقاتی برای استفاده از داروهای سنتی در NHS مدرن است. بار مراقبت از زخم و عفونت سال به سال در حال افزایش است و بیماری های ایجاد کننده ای مانند دیابت در حال افزایش است.
پروفسور جوزف هاردویک، مشاور جراح پلاستیک و ترمیمی در بیمارستان‌های دانشگاهی کاونتری و وارویک شایر، خاطرنشان کرد: شاید بتوان با دانش اجداد ما برای افزایش مراقبت‌های فعلی که می‌توانیم به بیماران خود ارائه کنیم، با هزینه کمتر استفاده کرد.