یک متخصص چشم گفت: هر علتی که در هماهنگی عضلات چشم، اختلال ایجاد کند می‌تواند منجر به استرابیسم یا انحراف چشم شود.

عباس افکاری اظهار کرد: به دیواره خارجی هر چشم، شش عضله چسبیده است که مسئولیت کنترل حرکات چشم را بر عهده دارند به این ترتیب که دو عضله، چشم را به سمت راست یا چپ می‌برد و چهار عضله دیگر، مسئولیت حرکت چشم به سمت بالا و پایین و یا کنترل حرکات مورب چشم را عهده‌دار هستند.

وی تصریح کرد: برای تمرکز هر دو چشم بر روی یک نشانه مشخص، لازم است همه عضلات چشم با یکدیگر و با عضلات همکار چشم مقابل هماهنگ باشند.

این متخصص چشم با بیان اینکه نقش کنترلی مغز بر عضلات چشم از اهمیت به‌سزایی برخوردار است، افزود: از همین رو کودکان مبتلا به مشکلات مغزی از قبیل فلج مغزی، عقب‌افتادگی مغزی، هیدروسفالی و تومورهای مغزی اغلب دچار استرابیسم یا انحراف چشم هستند.

وی هر عاملی که منجر به کاهش بینایی می‌شود را در انحراف چشم موثر دانست و گفت: عواملی چون عیوب انکساری چشم، آب‌مروارید و صدمات چشمی که منجر به کاهش بینایی می‌شود می‌تواند عاملی برای انحراف چشم باشد.

افکاری اظهار کرد: طفلی که از استرابیسم یا انحراف چشم رنج می‌برد گاهی در نور آفتاب یک چشم خود را می‌بندد و گاه با کج کردن سر خود به یک موقعیت به خصوص تلاش می‌کند که از هر دو چشم خود استفاده کند.

وی با بیان اینکه افراد بالغ که دچار استرابیسم می‌شوند اغلب از دوبینی شکایت می‌کنند، افزود: استرابیسم گاه به صورت خستگی شدید چشم و سردرد در حین فعالیت چشمی است و گاهی چشم نمی‌تواند عمق را به درستی تشخیص دهد.

این متخصص چشم ادامه داد: بیماران مبتلا به استرابیسم در کنترل حرکت چشم مشکل دارند و نمی‌توانند تراز و قرینه بودن وضعیت چشم خود را حفظ کنند.

وی با اشاره به اینکه بیماری انحراف چشم به چند دسته تقسیم می‌شود، اظهار کرد: انحراف به سمت داخل به این صورت که یک چشم مستقیم را می‌بیند و دیگری به داخل زاویه دارد و انحراف به سمت بیرون که در آن یک چشم مستقیم را می‌بیند و دیگری به بیرون زاویه دارد از جمله انواع انحراف چشم است.

افکاری افزود: چرخش رو به بالا و چرخش رو به پایین که در آنها یک چشم مستقیم را می‌بیند و دیگری به بالا یا پایین زاویه دارد از دیگر انواع انحراف چشم است.