به نظر می رسد تجارت باکتری های مفید در حال رونق است و کلمه پروبیوتیک ها روی برچسب همه چیز از مکمل ها گرفته تا ماست نشان داده می شود.

 پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی هستند شبیه به ارگانیسم هایی که به طور طبیعی در دستگاه گوارش وجود دارند. برخی از گونه‌ ها یا انواع پروبیوتیک‌ ها با انواع فواید سلامتی مانند کمک به سندرم روده تحریک ‌پذیر و تقویت سیستم ایمنی مرتبط هستند. پروبیوتیک ها گاهی اوقات همراه با آنتی بیوتیک ها برای مبارزه با اسهال نیز استفاده می شوند.
از آنجایی که امروزه محصولات زیادی با برچسب پروبیوتیک در سوپرمارکت ها به چشم می خورند، ممکن است سوالاتی در مورد نحوه خرید و استفاده از آنها در ذهن به وجود آورند. در ادامه به تعدادی از سوالات رایج در مورد پروبیوتیک ها و محصولات حاوی آنها پاسخ داده شده است.

آیا این محصولات تاییدیه سازمان غذا و دارو دارند؟
مرکز ملی سلامت مکمل های آمریکا پروبیوتیک ها را به عنوان میکروارگانیسم های زنده ای که در صورت مصرف برای سلامتی مفید هستند، تعریف می کند. به گزارش سیناپرس، تا کنون، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) هیچ ادعای سلامت خاصی را برای پروبیوتیک ها تایید نکرده است. علاوه بر این، مقدار پروبیوتیک هایی که مطالعات نشان داده اند مفید هستند، از سویه ای به سویه دیگر و شرایطی به شرایط دیگر متفاوت هستند.

کدام گونه از پروبیوتیک ها بهتر هستند؟
مطالعات نشان داده اند که سویه های مختلف پروبیوتیک ها دارای فواید متفاوتی هستند. به گفته دکتر مری الن سندرز (Mary Ellen Sanders) مشاور میکروبیولوژی پروبیوتیک، اگر به دنبال تقویت سیستم ایمنی هستید، به بیفیدوباکتریوم لاکتیس HN019 توجه کنید.

این سویه به تعدیل برخی از جنبه های سیستم ایمنی در افراد مسن کمک می کند و اگر دچار اسهال مرتبط با مصرف آنتی ‌بیوتیک هستید به دنبال موارد زیر باشید: لاکتوباسیلوس رامنوسوس GG (LGG)، لاکتوباسیلوس کازئی DN-114 001 و لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس CL1285.

در هنگام خرید به چه نکاتی توجه کنیم؟
اولین چیزی که باید به دنبال آن باشید نام کامل پروبیوتیک است که شامل جنس، گونه و سپس سویه می شود. بسیاری از محصولات حاوی پروبیوتیک فقط جنس و گونه های موجود در بسته بندی را ذکر می کنند. به گزارش سیناپرس، در ضمن مطمئن شوید هر وعده از محصول حاوی چه مقدار پروبیوتیک است.

آیا مکمل های پروبیوتیک مفیدند؟
دکتر سندرز معتقد است که پروبیوتیک ها زمانی که به صورت غذا یا قرص مصرف شوند می توانند موثر باشند. او می‌ گوید: منابع غذایی پروبیوتیکی این مزیت را دارند که تغذیه خوبی را همراه با باکتری‌های پروبیوتیک ارائه می ‌دهند. با این حال، مصرف مکمل ‌ها می‌ تواند برای برخی افراد راحت ‌تر باشد و بسته به محصول مورد نظر، ممکن است سطوح بالاتری از پروبیوتیک را ارائه دهند.

آیا پروبیوتیک ها برای همه بی خطر هستند؟
افرادی که به شدت بیمار هستند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند باید در مصرف محصولات و مکمل های پروبیوتیک محتاط باشند. محققان هنوز در تلاشند تا دریابند چه نوع بیماری مانع استفاده از پروبیوتیک ها می شود. اگرچه هیچ مطالعه ای مضر بودن پروبیوتیک ها را در افراد سالم نشان نداده است، محققان می گویند که بیماران مبتلا به سرطان های سخت و افرادی که دارای بیماری هایی با احتمال نشت روده از جمله پانکراتیت حاد هستند، باید پروبیوتیک مصرف نکنند.