گجت نیوز/دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹ با اعلام اینکه کرونا هیچ وقت به پایان نمی‌رسد گفت پلاسما درمانی را از پروتکل درمان کرونا خارج کردیم.

دکتر عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ عنوان کرد مشابه آنفلوآنزا هیچ وقت نمی‌توانیم بگوییم کرونا را به شکل کاملا به پایان رساندیم و دیگر این ویروس وجود ندارد. وی افزود زمانی عوارض بیماری کاهش پیدا می‌کند و می‌توان بر آن کنترل داشت که واکسیناسیون به شکل کامل به انجام برسد و تا زمانی که درصد قابل توجهی از مردم واکسینه نشدند، رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید در اولویت قرار داشته باشد. طبق اعلام دکتر عابدینی مهم‌ترین موضوع در کنترل ویروس انتقال از طریق هوا است که در محیط‌های بسته، شلوغ و بدون ماسک رخ می‌دهد و با رعایت این موضوع می‌توان این ویروس را کنترل کرد.

پلاسما درمانی از پروتکل درمان کرونا خارج شد
دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ در ادامه گفته‌های خود بیان کرد در ویرایش دهم پروتکل‌های درمانی کرونا که در خرداد منتشر شد، موضوع پلاسمادرمانی را از پروتکل خارج کردیم. وی افزود دلیل حذف این روش به کاهش استقبال بهبود یافتگان کرونا در اهدای پلاسما مربوط نیست؛ در واقع این روش در کل جهان با چالش مواجه شد و نتایج نشان می‌دهد این روش آنچنان در کاهش مرگ و میر تاثیر نداشته است.

دکتر عابدینی خاطرنشان کرد به دلیل پایین بودن نقش پلاسما درمانی، دیگر این روش به شکل گسترده مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؛ چرا که برخی اوقات عوارض آن از فایده‌اش بیشتر است. در همین راستا این روش را همانند بسیاری از کشورها از راهنمای دستورالعمل درمان کشوری کرونا خارج کردیم.