ابداع آزمایش خون برای تشخیص سرطان لوزالمعده   

آلابست/محققان آزمایش خونی ابداع کردند که می‌تواند سرطان لوزالمعده را از روی یک قطره خون تشخیص دهد. این آزمایش می‌تواند عمر این بیماران را افزایش دهد.   

به گزارش روز پنج شنبه گروه دانشگاه و آموزش آلابست از روزنامه دیلی میل، در این آزمایش جدید که توسط محققان شرکت بیوفناوری “Immunovia” در سوئد انجام و روی ٢ هزار نفر در بیمارستان کالج دانشگاه لندن و ۲۰ مرکز دیگر در آمریکا، اسپانیا و سوئد بررسی شد، علایم سرطان لوزالمعده در خون بیماران جستجو می شود.  

این علایم شامل سطوح مختلف حدود ۳۰ پروتئین و سایر ترکیبات شناسایی شده توسط محققان سوئدی است.

این آزمایش خون با استفاده از آنتی بادی هایی که به مواد شیمیایی جداگانه متصل می شوند، این ترکیبات را تشخیص می دهد و سپس با استفاده از تجهیزات پیشرفته اسکن سطوح آنها را اندازه گیری می کند.

تحقیقات نشان داد که این آزمایش خون با دقت ۹۶ درصدی می تواند افرادی را که در مراحل اولیه سرطان لوزالمعده قرار دارند، تشخیص دهد.

موارد بالقوه استفاده از این آزمایش جدید شامل غربالگری گروه هایی از بیمارانی می شود که در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند مانند افراد ۵۰ ساله و مسن تری که به تازگی به دیابت نوع ۲ مبتلا شده اند و نیز افرادی که علایم مبهمی از ابتلا به این سرطان دارند.

مطالعات طولانی مدت نشان داد که دیابت نوع ۲ با افزایش یک و نیم تا ٢ برابری خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده همراه است. تصور می شود که این موضوع می تواند به دلیل سطح بالاتر از حد انسولین و افزایش فشار بر لوزالمعده برای تولید انسولین باشد.

این آزمایش همچنین می تواند برای تشخیص سایر سرطان ها از جمله سرطان ریه سازگار شود.

آلاستیر یانگ مشاور جراح لوزالمعده در بیمارستان دانشگاه St James’s در لیدز، گفت:سرطان لوزالعمده، بیش از سایر سرطان ها، نیاز به تشخیص زودهنگام تر و درمان مناسب و بدون تاخیر دارد. آزمایشی مانند این آزمایش خون که تشخیص زودهنگام تر و درمان زودتر سرطان لوزالمعده را مهیا می سازد بسیار مورد استقبال قرار می گیرد.

سرطان لوزالمعده سالانه حدود ۱۰ هزار نفر در انگلیس تشخیص داده می‌ شود اما تنهاپنج نفر از هر ۱۰۰ بیمار به مدت ۵ سال یا بیشتر پس از تشخیص بیماری زنده می‌مانند.

این پایین‌ترین نرخ بقا در میان سایر سرطان های رایج است و علت آن عمدتا به تشخیص دیرهنگام این بیماری باز می‌گردد. در بیش از ۸۵ درصد از بیماران، سرطان لوزالمعده آنقدر دیر تشخیص داده می‌شود که دیگر برای انجام عمل جراحی دیر شده و به این ترتیب گزینه‌های درمانی این افراد محدود می‌شود.

سرطان لوزالمعده زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های درون غده لوزالمعده که پشت معده قرار دارد، به صورت خارج از کنترلی شروع به تکثیر کرده و یک توده تشکیل می‌دهند. این سلول‌های سرطانی امکان حمله به دیگر بخش‌های بدن را نیز دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *