برای گذراندن بهترین تعطیلات نوروز هم برنامه ریزی و هم امتحان کردن کار‌های جدید و تازه خیلی مهم است.
اگر از آن دسته از افراداید که در تعطیلات سال نو، خانه‌نشین هستید و دوست دارید برای شروع سال، برنامه‌ای متفاوت و جذاب داشته باشید، این ۱۳ پیشنهاد، برای ۱۳ روز تعطیل شما مناسب خواهد بود.

 البته بد نیست برخی از آنها را با توجه به روحیه خودتان، شخصی‌سازی کنید.
روز اول: پذیرایی از خود
اولین برنامه، یک پذیرایی مناسب از خودتان است. یک‌وعده سحری با شکوه، یک افطاری جذاب، یک ظرف میوه پوست‌کنده و رنگارنگ و… خلاصه این‌که در اولین روز سال تو، اول، خودتان را تحویل بگیرید.
روز دوم: کمد شخصی
کمد شخصی، قفسه، کشو و… یکی از آنها را انتخاب کنید و دل و روده‌اش را بیرون بریزید و آنها را مرتب کنید؛ و دیگر این‌که در این زمان، تلاش کنید خودتان را از شر لباس‌های کهنه هم رها کنید. درواقع به شکل غیر مستقیم به ضمیر ناخودآگاه خود یادآور می‌شوید که قرار است امسال را با نظم آغاز کنید.
روز سوم: تعیین اهداف
به زمینه‌های گوناگون زندگی فکر کنید و برای هر کدام، یک هدف کاملاً مشخص تعیین کنید. مثلاً دلتان می‌خواهد در سال جدید، حقوق شما به چه عددی برسد؟ آن را به جزئیات مشخص کنید. یا چند دوست جدید، قرار است به دایره دوستاناتن اضافه کنید؟ عدد آن را مشخص کنید. البته سعی کنید اهداف شما، خیلی دور از ذهن و دست‌نایافتنی نباشد.
روز چهارم: پخت و پز با غذا‌های سالم
پخت و پز، درس زندگی به ما می‌آموزد؛ مواد اولیه، با طعم‌های مجزا، با هم ترکیب می‌شوند، با کمی حرارت، تغییر رنگ می‌دهند، طعم‌ها در هم تنیده می‌شوند و مزه‌های منحصربه‌فرد و جذابی می‌آفرینند؛ درست مثل زندگی! البته بهتر است در روز پخت وپز، از مواد اولیه سالم استفاده کنید.
روز پنجم: پیاده‌روی
در برنامه پیاده‌روی، سه اتفاق مهم می‌افتد؛ سوخت و ساز بدنتان بالا می‌رود و خون بیش تری در رگ‌های شما پمپاژ می‌شود، چون با تأمل از کنار گل‌ها و گیاهان عبور می‌کنید، پس به خودتان، محیط‌زیست اطرافتان فکر می‌کنید و به آنها احترام می‌گذارید و در نهایت، در حین پیاده‌روی، به یک نقطه زیبا، خیره می‌شوید و به رؤیا‌های رنگارنگتان فکر می‌کنید.
روز ششم: بازی
بازی‌کردن، کودک جذاب درون شما را زنده می‌کند؛ و مهارت ارتباط با دیگران را در شما تقویت می‌کند. پس حتماً یک روز را به بازی با خانواده یا دوستانتان اختصاص دهید.
رو هفتم: روز بدون اینترنت
سرزدن به شبکه‌های اجتماعی، دیگر به عادتی جداناشدنی در زندگی ما تبدیل شده؛ اما این بمباران اطلاعات، همیشه هم برای ذهن ما مناسب نیست. یک روز را به روز بدون اینترنت اختصاص دهید و اصلاً به شبکه‌های شخصی خود سر نزدید.
روز هشتم: روز شبکه‌های اجتماعی
حالا یک روز را هم به سر زدن به شبکه‌های اجتماعی اختصاص دهید، اما به‌جای پرسه‌زدن دی کانال‌های خبری و سرگرمی، کاری متفاوت انجام دهید: به گروه‌هایی که عضوشان هستید، دوباره سر بزنید و از هر گروهی که حسی مثبت نمی‌گیرید، خارج شوید. عکس‌های اضافی، مطالب کهنه‌شده و… را هم پاک کنید

روز نهم: ماراتن فیلم و سریال
سریال و فیلم، شما را وارد دنیای خیال می‌کند و کلی تجربه زندگی، از نگاه دیگران به شما می‌آموزد. روز ماراتن فیلم و رسال را از دست ندهید.
روز دهم: کتاب
روز کتاب هم یک روز فرهنگی و جذاب برای شماست. به‌خصوص اگر قبل از آغاز تعطیلات، چند جلد کنتب جدید و جذاب برای خودتان دست و پا کنید.
روز یازدهم: قدردانی از خود
در روز قدردانی، اول از جسم خودتان تشکر کنید و کمی به آن رسیدگی کنید. نا سلامتیف چند دهه است که جسم مبارکتان، شما را تحمل می‌کند و مرکبی مناسب برای روح شماست.
روز دوازدهم: قدردانی از دیگران
کمی خاطرات خود را مرور کنید و معلم، دوست، یا همکاری قدیمی را به یاد بیاورید که نقش مؤثری در زندگی شما داشته است. تلاش کنید ردی از او پیدا کنید و به شکلی ویژه، از او قدردانی کنید و حس واقعی خود را نسبت به او به زبان بیاورید.
روز سیزدهم: تعطیلات

روز آخر را، شما هم برای خودتان تعطیل کنید؛ بعد از دو هفته با برنامه‌پیش‌رفتن، یک روز بی‌برنامه‌بودن هم جذاب است.