توجه به فضای مثبت‌ و ‌منفی در دکوراسیون خانه که تا حدودی ناشناخته محسوب می‌شود، به آن جلوه‌ای آراسته و منظم‌تر می‌دهد
در طول یک سخنرانی برای تاثیرگذاری بیشتر گاهی نیاز است سخنران مکثی کوتاه داشته باشد. در این فاصله چند ثانیه‌ای به مخاطب اجازه داده می‌شود، نفسی تازه کند برای کسب اطلاعات بیشتر و تحلیل آن چه تا الان شنیده است. در دکوراسیون داخلی هم به این مکث و استراحت نیاز است تا تعادل بیشتری در فضای خانه برقرار شود. پس فضای منفی در دکوراسیون همان فضای استراحتی است که باید از نظر بصری وجود داشته باشد تا خانه جلوه‌ای آراسته و منظم‌تر پیدا کند. اما شما چقدر اطلاعات درباره فضای مثبت و منفی در دکوراسیون خانه دارید؟

 فضای مثبت و منفی یعنی چه؟
فضای مثبت در دکوراسیون داخلی عبارت است از فضایی که توسط وسایل مانند مبلمان، میز، پرده، فرش، چراغ‌ها و حتی تابلو پر می‌شود. فضای منفی در دکوراسیون داخلی هم فضای خالی اطراف وسایل خانه است که باعث می‌شود این وسایل در محیط داخلی اتاق برجسته‌تر شود. اگر از فضای مثبت و منفی در دکوراسیون داخلی و چیدمان وسایل به درستی استفاده کنید، نه اتاقی درهم و شلوغ خواهید داشت و نه اتاق، خالی و بدون وسیله به نظر خواهد رسید. طراحان داخلی از ویژگی‌های فضای مثبت و منفی با هدف نظم بیشتر در خانه و جلوه مبلمان و وسایل دکوری در آن استفاده می‌کنند.
 فضای مثبت و منفی در پذیرایی
در چیدمان وسایل خانه به سبک مدرن می‌توانید فضای مثبت را در کانون توجه قرار دهید. مثلا مبلمان و میز جلو مبلی را در جایی از خانه قرار دهید که مرکز توجه باشد و با گذاشتن کوسن‌های رنگی روی مبل و نقش و نگار فرش زیر مبلمان این بخش از خانه را برجسته‌تر کنید. از آن طرف، تعریف و تاثیر فضای منفی باعث می‌شود برخی تصور کنند باید وسایل کمی در اتاق نشیمن قرار دهند تا فضایی بزرگ تر داشته باشند. درحالی که می‌توانید به کمک شومینه و تابلو‌های دیواری، وسایل تزیینی و دکوری کوچک‌تر و رعایت فاصله مناسب بین وسایل اتاق نشیمن، محیط داخلی اتاق را بزرگ تر جلوه دهید. به عنوان نمونه یک طراح برای بزرگ تر نشان دادن اتاق نشیمن فقط میز و صندلی و لوستر مینیمال را در اتاق جای داده و هیچ تابلویی روی دیوار نصب نکرده است.
 فضای منفی در اتاق ‌خواب
برای دکوراسیون داخلی اتاق خواب هم می‌توانید به کمک کاغذ دیواری فضای منفی مناسبی در اتاق فراهم کنید؛ کاغذ دیواری با طرح برگ می‌تواند بهترین انتخاب باشد. سعی کنید با تمرکز بیشتر بر تختخواب و نصب نکردن هیچ تابلویی در اتاق خواب، فضای منفی مناسبی برای بزرگ جلوه دادن اتاق خواب ایجاد کنید. فراموش نکنید هر اتاقی به نور احتیاج دارد. پس راهی برای ورود نور طبیعی به خانه باز کنید و اجازه دهید جریان نور در خانه به ایجاد فضای منفی و توهم بزرگ‌ بودن خانه کمک کند.
برای نوشتن این مطلب از تابناک کمک گرفته شده است