۳۶ ساله ام و میزان تحصیلاتم اول راهنمایی است. راننده خودروی سنگین هستم. قبلا به مواد مخدر اعتیاد داشتم و الان چهل روز است که پاک شدم. زمانی که از کمپ آمدم، همسرم تصمیم به جدایی گرفت هرچند گفته بود بعد از ترک، پیشم می ماند. او ۳۴ ساله و دیپلم است. صاحب یک فرزند پسر هستیم. چند بار پیام دادم که فرصتی سه یا چهار ماهه بدهد و اگر من مثل قبل بودم، جدا شود. نمی خواهم از دستش بدهم.

پاسخ مشاور

همراهان عزیز سم زدایی که در ۴۰ روز ابتدایی ترک اتفاق می افتد، فقط شروع درمان اعتیاد است نه پایان آن. اصل درمان اعتیاد، پس از سم زدایی آغاز می شود که در برگیرنده درمان های روان شناختی، خانواده درمانی و کمک گرفتن از گروه های خودیاری است. ترک اعتیاد مستلزم یک سال پاکی و درمان اعتیاد، فرایندی مادام العمر است.

سعی کنید با ادامه درمان با کمک روان شناس متخصص اعتیاد و شرکت در گروه های خودیاری از قبیل NA و تغییر رفتارهای معتادگونه و یادگیری رفتارهای سالم، رابطه موثرتری با همسرتان برقرار کنید تا کم کم به شما اطمینان کند.

عموم مردم به دلیل ماهیت عود کننده اعتیاد، تنها زمانی به ترک اعتیاد فرد اعتماد می کنند که او را مدت ها در پاکی ماندگار ببینند و متوجه تغییرات فکری، رفتاری و ارتباطی او بشوند و این مقصود، مستلزم صبر و شکیبایی و گذشت زمان قابل توجهی است.

صبور باشید و برای ماندن در مسیر پاکی و تغییرات مثبت همچنان پیگیر باشید. اعتماد را به همسرتان برگردانید اعتیاد یک بیماری است نه جنایت و جرم. این موضوع را باید قبول کرد و پذیرفت که کانون خانواده تاکنون یک کانون بیمار بوده و این بیماری، اعضای خانواده را فلج کرده است.

بعد از مرحله بهبود، باید ثابت قدم باشید و اعتماد از دست رفته را به خانواده برگردانید. با همسرتان صحبت و او را درباره بیماری اعتیاد آگاه کنید. به ایشان بگویید راه نجات، قطع کردن و بریدن نیست بلکه ماندن و مبارزه کردن است.

از یک فرد مورد اعتماد کمک بگیرید همسرتان را ترغیب کنید در جلساتی که برای خانواده های افراد معتاد تشکیل می شود، شرکت کند. در این راه و با توجه به این که همسرتان جواب پیام هایتان را نمی دهد از یک نفر سوم و مورد اعتماد کمک بگیرید.

در آن محیط، آگاهی و اطلاعات بیشتری در این باره در اختیار خانواده ها قرار می گیرد و درباره نحوه رفتار با فرد تازه ترک کرده صحبت می شود. شما اگر می خواهید جلوی بی اعتمادی همسرتان را بگیرید و او را به زندگی مشترک برگردانید، باید ابتدا خودتان ثابت قدم باشید و درباره ابعاد این بیماری آگاه تر شوید.

فائزه سجادی روان شناس عمومی