مادری دارم ۷۵ ساله. ۳۰ سال قبل پدرم مرحوم شدند و ایشان تنها در منزل خود ساکن بودند. ۵ سال قبل مادرم علیرغم میل باطنی ازدواج کرد و یک سال است که با همسرش ناسازگار است و وی را از منزلش بیرون کرد. مادرم به تمام اقوام، دوستان و همسایگان و مستاجرانش علنا تهمت سرقت می زند. تمام لوازم منزلش را صورت برداری کرده ام اما متاسفانه همه را دزد خطاب می کند. چه کنم؟

پاسخ مشاور

مسئله مادرتان از دو دیدگاه قابل بحت و کنترل می‌باشد که در ادامه بررسی می کنم.

۱- شرایط سنی فرد بزرگسال: از مجموعه ویژگی های دوران پیری حساسیت بیش از حد نسبت به کنترل داشته ها و وابسته بودن و نفوذ ناپذیری است. اطرافیان فکر می کنند او با قصد و نیت نسبت های ناروا به دیگران حتی افراد خانواده می دهد، در حالی که باید بدانند به هیچ وجه این امر، با قصد و نیت اتفاق نمی افتد بلکه شرایط و مقتضیات سنی وی است که بروز داده می شود. بهتر است اطرافیان به این مهم توجه کنند و انعطاف پذیری و خویشتن داری از خود نشان دهند و موجبات اذیت و آزار خود و خدشه دار شدن شخصیت و رنجش خاطر فرد بزرگسال را فراهم نکنند.

۲- کنترل اختلالات: یکی از اختلالات روانی که در بعضی از افراد ظهور پیدا می کند، اختلال سوءظن و بدگمانی نسبت به دیگران است که ممکن است آن را به هر موضوعی ربط دهند. احتمال اینکه مادر مسن شما به این اختلال دچار شده باشد، وجود دارد. بهتر است برای اطمینان کامل و تامین سلامت روحی و روانی، او را به روان پزشک ارجاع دهید تا در صورت مثبت بودن مسئله، با روش های مورد صلاح دید معالجه شوند یعنی با دارو یا روان درمانی، رفتار غیر طبیعی او تحت کنترل قرار گیرد و موجب نگرانی خود و دیگران نگردد. فقط توجه داشته باشید که این امر بسیار حساس است و باید توسط روان شناس متخصص انجام گیرد.