یک متخصص زنان در گفت و گو با رکنا گفت: کودکانی که در سنین پایین ازدواج می کنند، احتمال ابتلایشان به سرطان دهانه رحم افزایش پیدا می کند.
کودک همسری یکی از معضلات بزرگ اجتماعی است. کودک همسری به دلایل مختلفی رخ می دهد. یکی از مهم ترین دلایل کودک همسری فقر است. کودک همسری در برخی نقاط ایران و کشورهای دیگر شایع است.

ازدواج زیر ۱۳ سال کودک همسری است
 اشرف گرامی زادگان فعال امور زنان  در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، گفت: شروع سن قانونی برای ازدواج بین ۱۶ تا ۱۸ سال است. و در قانون مدنی ما ازدواج دختران زیر ۱۳ سال ممنوع است، مگر در شرایط خاص که در کشور ما شرایط خاص. در واقع دختر باید هم به رشد عاطفی برسد هم به رشد جسمانی. یعنی هم بتواند خانه داری و همسرداری کند هم بتواند به عنوان یک مادر فرزند خود را تربیت کند.

ازدواجی که با علاقه نباشد طلاق را به همراه دارد
این فعال امور زنان با بیان اینکه فعالان حوزه زنان ازدواج در سن زیر ۱۸ سال را درست نمی دانند چون به لحاظ عاطفی ممکن است دختر آمادگی نداشته باشد، ادامه داد: این موضوع بازهم بستگی به تناسب و جثه بدنی دختر دارد که آیا رحم یک دختر ۱۶ تا ۱۸ سال توانایی رابطه زناشویی و یا باوری را دارد یا نه. زن و مردی که می خواهند با هم ازدواج کنند باید با هم حسن معاشرت و مشارکت داشته باشند و بتوانند با هم فرزندان خود را بزرگ کنند.

گرامی زادگان عنوان کرد: ازدواج باید کیفیت داشته باشد و زن و شوهر باید با هم خوشبخت باشند و به هم علاقه داشته باشند. وگرنه باعث طلاق می شود. پس ما باید باید برای کسانیکه در سن ازدواج هستند و بر روی افرادی که ساختار ازدواج و تشکیل خانواده را دارند تمرکز کنیم و مشکلات اقتصادی ، شغل و مسکن را برایشان برطرف کنیم تا جوانانی که در سن ازدواج قرار دارند ازدواج کنند.

احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم در کودک همسر ها
شیرین نیرو منش، جراح زنان و زایمان و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: کودک همسری احتمال ابتلا به سرطان رحم را افزایش می دهد، به خصوص اگر واکسن HPV تزریق نشده باشد که معمولا هم خانواده هایی که کودکانشان زود ازدواج می کنند در شرایطی نیستند که به فکر تزریق واکسن باشند.

وی با اشاره به اینکه در این خانواده ها وضعیت اقتصادی مناسبی وجود ندارد و آنها تغذیه مناسب ، بهداشت کافی و مراجعات به پزشک زنان ندارند و صدمه می خورند، گفت: بچه های زیر ۱۳ سال مثل یک دختر بالغ آمادگی رابطه جنسی را نداردند. این بچه ها اکثرا رشد بدنی شان کامل نیست و بعد از ازدواج هم معمولا زود باردار می شوند. زایمان زودرس ، جنین کم وزن، کم خونی مادر ، خون ریزی دوران بارداری، مرگ مادر در این افراد زیاد مشاهده می شود. کودک همسر ها بدن آماده ای ندارند و حالا بعد از بارداری باید یک جنین را در بدن خود رشد دهند ، بنابراین مشکلاتی مانند کمبود کلسیم، ویتامین دی، آهن و … آنها را تهدید می کند.

وی با اشاره به اینکه کسانی که زود ازدواج می کنند بیشتر از طرف ویروس اچ پی وی و ابتلا به سرطان دهانه رحم تهدید می شوند، ادامه داد: تنها بیماری که می توان به کمک واکسن از تبدیل آن به سرطان جلوگیری کرد، سرطان دهانه رحم است که با تزریق واکسن  HPV  امکان پذیر است. واکسن اچ پی وی ایرانی  ،۴۰۰ هزار تومان است و خارجی آن سه برابر قیمت دارد اما تولید داخل آن نیز به اندازه خارجی اش موثر است.

نیرومنش ادامه داد:HPV یک ویروسی است که ارتباط آن با سرطان دهانه رحم شناخته و تایید شده  است و در آقایانی که چند بار ازدواج کرده اند و یا اینکه همسر قبلی شان مبتلا به سرطان دهانه رحم شده باشد یا آقایانی که زود رابطه جنسی را شروع کرده اند، آلوده به این ویروس هستند که به خانم ها منتقل می کنند.

وی با اشاره به اینکه راه پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم و آلوده شدن به این ویروس این است که دختر ها از حدود ۱۱ ، ۱۲ سالگی یا حداقل قبل از ازدواج، این واکسن را در سه نوبت به فاصله ۶ ماه تزریق کنند گفت: این واکسن گران و آزاد است و معمولا خانوادهه ایی که کودکان خود را در سنین پایین شوهر می دهند به لحاظ اقتصادی در وضعیتی مناسبی نیستند تا به این قضیه بپردازند.