خانمم همیشه پرخاشگری می کند و مدام به خانواده ام فحش های رکیک می دهد. دلیلش را هم این گونه مطرح می کند که خانواده ات قول ماشین داده اند و تهیه نکرده اند؛ ولی پدرم تمام پولش را سرمایه گذاری کرده و به مشکل خورده است. چند ماه است که زندگی مشترک مستقل مان را شروع کرده ایم. در میان فحاشی هایش من را به باد کتک می گیرد. لطفا راهنمایی ام کنید.

پاسخ مشاور

با سلام خدمت شما مخاطب گرامی؛ شما به امید خصوصیات خوب در همسرتان حاضر شدید با وی ازدواج کنید و در کنارش بمانید و حالا متوجه شده اید که او ضعف هایی دارد که شما را می آزارد؛ بنابراین دچار درماندگی شدید. هر فردی که ازدواج کرده است یا می خواهد ازدواج کند، باید این نکته مهم را بداند که اگر ما انتظار داشته باشیم که همسرمان بدون عیب و ضعف و کاملا طبق معیارهای ما باشد یا باید همیشه تنها بمانیم و ازدواج نکنیم یا جدا شویم و تنها بمانیم. پس باید واقع گرا باشیم و اگر متوجه ضعف و مشکلات عمده در همسرمان شدیم به جای فکر فرار و اجتناب باید بررسی کنیم که بهترین روش برای بهره بردن از این زندگی چیست؟

همه ما حق داریم خشمگین شویم؛ اما مهم این است که چگونه خشم مان را ابراز کنیم؛ خشم می تواند رنجش و ناراحتی جزئی یا در نوع حاد آن واکنش فیزیکی و خارج از عرف باشد. برخی افراد هنگام احساس خشم رفتارهای پرخاشگرانه ای از خود نشان می دهند، با صدای بلند فریاد می زنند، ناسزا می گویند، دیگران را کتک می زنند، آن ها را مسخره می کنند، به صحبت دیگران گوش نمی کنند و حقوق دیگران را نادیده می گیرند. برای رفتار با چنین افرادی که مانند همسر شما هستند، به چند توصیه باید توجه کرد. شرایط را بدتر نکنید ابتدا باید علت عصبانیت همسرتان را تجزیه و تحلیل کنید.

به این فکر کنید که چرا همسرتان عصبانیت خود را بر سر شما خالی می کند؛ فقط غر نزنید زیرا نتیجه ای جز انفجار عصبانیت و بدتر شدن شرایط ندارد بلکه همسرتان را درک کنید. درک شما از او، طغیان خشمش را کمتر می کند. تکیه گاه همسرتان باشید طوری رفتار کنید که همسرتان با شما احساس راحتی کند. می توانید انفجار خشم همسرتان را با برقراری ارتباطی درست با وی خنثی کنید. گفت و گو با همسرتان به هیچ وجه او را ناراحت نخواهد کرد، پس از گفت و گو در می یابید که همه چیز به حالت عادی باز خواهد گشت. البته زمانی که همسرتان در وضعیت روحی مناسبی است، با او صحبت کنید و درباره تاثیرات منفی بددهنی بر احساس و رفتار شما و زندگی مشترکتان با او صحبت کنید.

به نیازهای روحی همسرتان پاسخ دهید یکی از مهم ترین علل اصلی پرخاشگری همسرتان ناکامی در تامین نیازهایش است. زمانی که نیازهای فرد از جمله محبت، توجه یا احترام برآورده نشود احساس ناکامی می کند و این ناکامی زمینه ساز بروز پرخاشگری می شود. با این حال هرگز مقابله به مثل نکنید و به بددهنی های وی پاسخ ندهید زیرا این رفتار موجب تشدید رفتار همسرتان می شود. خودتان را درگیر چرخه معیوب نکنید بسیاری از جر و بحث ها و مشکلات بین همسران به دلیل تسلط نداشتن آن ها بر هیجانات به وجود می آید. گاهی زوج ها با واکنش نامناسب از جمله (بی اعتنایی، بی توجهی، پرخاشگری و خشونت) ناخواسته به رفتارهای اشتباه یکدیگر دامن می زنند و متاسفانه چرخه معیوبی را ایجاد می کنند؛ به این معنا که مثلا رفتارهای منفی مرد باعث خشم و عصبانیت زن می شود و رفتار خشمگین زن باعث افزایش رفتارهای منفی همسرش خواهد شد؛ دقت کنید در این چرخه معیوب گرفتار نشوید. بحث را قبل از دعوا متوقف کنید زمانی که فکر می کنید در صورت ادامه بحث دیگر نمی توانید خشم خود را کنترل کنید یا همسرتان از کوره در خواهد رفت، ادامه صحبت تان را به زمان دیگری موکول کنید. با این کار به خود و همسرتان فرصت می دهید تا از عصبانیت و خشم فاصله بگیرید و رفتار مناسب تری داشته باشید