در ایران و جهان داورهای زن به عرصه فوتبال و فوتسال آمده و توانایی خود را برای داوری بازی‌های حساس جهانی به نمایش گذاشته‌اند. در این بخش به معرفی چند داور زن می‌پردازیم که در عرصه جهانی کارنامه درخشانی دارند.

بیبیانا اشتاین هاوس  اهل کجاست؟ آلمان
«بیبیانا»ی آلمانی اولین زنی است که مسابقات فوتبال مردان را قضاوت کرد و در سال ۲۰۱۷ از سوی یوفا برای داوری در بوندس‌لیگا انتخاب شد. اولین عملکرد او در این بازی بازتاب جهانی داشت و با رضایت کمیته داوران، تماشاگران و حتی بازیکنان داخل زمین همراه شد. او در زمان قضاوت این بازی ۳۸ ساله بود و بعد از این بازی به رسانه‌ها در باره احساس اش در زمین گفت: «داوری در بازی فوتبال مردان برایم استرس‌آور بود اما سعی کردم با لبخند بر اضطرابم غلبه کنم.»

یوشیمی یاماشیتا  اهل کجاست؟ ژاپن
یوشیمی یاماشیتا زمانی خبرساز شد که برای اولین بار به همراه یک تیم داوری زن رقابت‌های فوتبال لیگ قهرمانان آسیا را قضاوت کرد. او داور مسابقه تیمی از استرالیا و کره جنوبی بود و اولین بار بود که AFC قضاوت مسابقه فوتبال مردان در معتبرترین تورنمنت قاره کهن را به یک داور زن و تیم داوری زن سپرد. او در این بازی تا دقیقه ۸۳ از کارت‌های خود استفاده نکرد و در دقایق پایانی بازی سه کارت زرد را به بازیکن‌ها نشان داد. البته یاماشیتا گام‌های بلندتری برداشته و امسال در میان سه داور زن جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هم حضور دارد.

«استفانی فراپارت»  اهل کجاست؟ فرانسه
این داور زن فرانسوی در سال ۲۰۰۹ به صورت رسمی به عنوان داور بین‌المللی فیفا انتخاب شد. «فراپارت» در سال ۲۰۱۴ بازی تیم‌های برست و نیور را در لیگ ۲ فرانسه سوت زد و در سال ۲۰۱۹ اولین داوری‌اش در لیگ یک فرانسه را تجربه کرد و با سوت زدن بازی آمیان و استراسبورگ اولین داور زن تاریخ مسابقات لیگ یک فرانسه لقب گرفت. از مهم ترین افتخاراتی که نصیب استفانی فراپارت شده، می‌توان به جام‌جهانی زنان ۲۰۱۵ اشاره کرد که فینال را برعهده او قرار دادند. او تا به حال ۱۱ جایزه را از فیفا به عنوان بهترین داورزن به دست آورده است اما قضاوت او در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر می‌تواند دریچه‌ای باشد به روی آینده داوری زنان.

گلاره ناظمی و زری  فتحی  اهل کجا هستند؟ ایران
اولین داور زن ایرانی که توانست رقابت‌های جام‌جهانی فوتسال ۲۰۲۱ لیتوانی را سوت بزند؛ این شرح یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های گلاره ناظمی داور بین‌المللی فوتسال است. این داور ۳۹ ساله گیلانی و افتخارآفرین در ابتدا کارش را با داوری فوتبال شروع کرد و در سال ۲۰۱۴ توانست به عنوان داور بین‌المللی انتخاب شود. او در رقابت‌های فوتسال جام باشگاه‌های جهان مردان در سال ۲۰۱۹ هم حضور داشت و علاوه بر داوری چند مسابقه مقدماتی، دیدار پایانی این مسابقات را هم قضاوت کرد. در مسابقات جام ملت‌های فوتسال مردان آسیا در سال ۲۰۲۲ که چند روز پیش با نایب قهرمانی کشورمان تمام شد، علاوه بر ناظمی، «زری فتحی» داور ۳۴ ساله فوتسال ایران در دو روز پیاپی قضاوت دو مسابقه حساس را برعهده داشت و عملکرد درخشانی از خودش به جا گذاشت. درباره او گفته می‌شود که اگر تیم‌ملی کشورمان به فینال صعود نمی‌کرد، شانس قضاوت در فینال را هم داشت.