مردی ۲۸ ساله‌ام. چهار سال پیش ازدواج کردم. از همان ابتدا با برادر زنم به مشکل خوردیم و سر چند موضوع، جر و بحث‌مان شد. هرچند بعدش آشتی کردیم ولی باز هم بدون مشکل نیستیم. اصل قصه هم این است که زبان برادر زنم از مار زخمی هم گزنده‌تر است. این مسئله دارد روی زندگی من و خانمم هم تاثیر می‌گذارد. چه کنم؟

با سلام خدمت شما مخاطب‌گرامی. چهار سال است که برادرزن‌تان با شما مشکل دارد ولی چون آشتی‌تان اصولی نبوده، مشکل همچنان وجود دارد. حس شما هم که نسبت به ایشان و صحبت‌هایش مثبت نیست و همین باعث شده تا اصلاح این رابطه کار سخت‌تری شود. در ادامه، توصیه‌هایی به شما برای حل مشکل‌تان خواهم داشت.
     همسرتان را وارد این ماجرا نکنید
گفته‌اید که این مسئله دارد روی زندگی من و خانمم هم تاثیر می‌گذارد. اولین موضوع این است که خود شما با برادر همسرتان صحبت کنید و از واسطه قرار دادن همسرتان اجتناب کنید. خانم‌تان در موقعیت دشواری قرار دارد یک طرف برادر و یک طرف همسر، پس بهتر است که بی‌طرف باقی بماند.
     ناراحتی‌تان را به برادرزن‌تان بگویید
از سوی دیگر، اگر حرف‌های برادر همسرتان شما را ناراحت می‌کند، به طور واضح ولی محترمانه به او بگویید. در این حالت همیشه از جملاتی که با «من» شروع می‌شود استفاده کنید.  مثل «من از این حرف شما خیلی ناراحت شدم». در این حالت ما از احساس خود صحبت می‌کنیم ولی قصد و نیتی به گوینده نسبت نمی‌دهیم اما مثلا جمله‌ای مثل «تو این حرف را زدی که مرا ناراحت کنی»، در این حالت چیزی در باره گوینده گفته‌ایم که او می‌تواند رد کند و ما را به حساس‌بودن متهم کند.
     شاید لازم باشد که رفت‌و‌آمد را مدیریت کنید
در آخر اگر دو راهکار مطرح شده جواب نداد و به هر دلیلی، مشکل پابرجا بود، فاصله خود را با فرد آزار دهنده حفظ کنید. حتی شاید لازم باشد که میزان رفت‌و‌آمدها را مدیریت کنید اما آن را قطع نکنید. همچنین برای حفظ روابط حسنه با همسرتان و اصلاح رابطه با برادرش حتما از یک متخصص روابط زوجی کمک بگیرید تا شخصیت خود شما را هم بررسی کند.
نویسنده: دکتر مهدی سودآوری| ‌ روان شناس و مدرس دانشگاه