مردی هستم ۴۵ ساله. ۳ دختر دارم و با همسرم زندگی خوبی داریم و کار خوبی هم دارم ولی دختر بزرگم که دانشجو است به مادرش هیچ احترامی نمی گذارد. راهنمایی ام کنید.

پاسخ مشاور

برادر گرامی، این که بیان کرده اید زندگی خوبی دارید باعث خوشحالی ماست ولی به این نکته توجه داشته باشید که فرزندان در سنین مختلف دیدگاه ها و سلایق متفاوتی دارند و درک نکردن آن ها در مراحل گوناگون رشد باعث ایجاد شکاف و فاصله بین آن ها و خانواده می شود. علاوه بر این محیط و تاثیرپذیری از دوستان در سنین مختلف نیز در شکل گیری و همچنین تغییر دیدگاه فرزندان تاثیر بسزایی دارد که متاسفانه بسیاری از خانواده ها از آن غافل می شوند و به تدریج زمینه بروز اختلافات را فراهم می کنند.

به دخترتان هویت ببخشید

اگر تصور شما و همسرتان از این دختر دانشجو همان فرزند دوره کودکی باشد و توقعات شما در همان سطح باقی بماند قطعا با روحیات فعلی وی سازگاری ندارد و این ذهنیت را برای دخترتان ایجاد می کند که شما نمی توانید او را درک کنید و از طرفی به لحاظ شرایط سنی، تحصیلی و غرور جوانی که در وجود وی هست، انتظارات بیشتر و متفاوت تری را از شما و همسرتان دارد و اگر احیانا این خواسته ها به هر دلیلی برآورده نشود، میزان تنش و درگیری بین او و خانواده افزایش خواهد یافت؛ بنابراین شایسته است همسرتان با همکاری شما شناخت بیشتری نسبت به روحیات و سلایق دخترتان به دست آورد تا از این طریق، بتواند به وی نزدیک شود و اعتماد او را به خود جلب کند. اگر دخترتان احساس کند احترام لازم و مورد انتظارش را از سوی مادر دریافت نخواهد کرد و درک درستی نسبت به شرایط روحی و روانی اش در خانواده و مخصوصا همسرتان وجود ندارد، روز به روز بیشتر از شما فاصله خواهد گرفت و بازسازی این رابطه سخت تر خواهد شد؛ بنابراین باید به جای پرخاشگری، بی احترامی، تحقیر یا مقایسه کردن به دنبال هویت بخشیدن به وی باشید و هیچ گاه درصدد تحمیل نظرات خود نباشید.

به جای جانبداری دنبال میانجی گری باشید

توجه داشته باشید که ایجاد هرگونه تغییر در رفتار دخترتان باید از طریق گفت و گوی دوستانه و با ارائه دلایل منطقی و با شیوه متقاعدسازی انجام شود و در این میان نقش شما باید به دور از جانبداری محض و صرفا بر اساس میانجی گری و منطق استوار باشد. نصیحت های مکرر، وارد شدن به جزئیات و نگاه بالا به پایین و ادبیات دستوری از دیگر مواردی است که شما و همسرتان باید از آن بپرهیزید و نکته آخر این که همسرتان نباید توقع داشته باشد تمامی خواسته هایش بدون چون و چرا از سوی دخترتان اجرا شود زیرا این امر به طور صد در صد محقق نمی شود و تفاوت های فردی، اختلاف سنی، محیط و بسیاری از شاخص های دیگر مانع این امر است و واکنش های همسرتان باید به گونه ای توام با احترام باشد که دخترتان بهانه لازم برای بی احترامی را پیدا نکند و به خودش اجازه این کار را ندهد.