خانمم ۵۵ سال دارد و خیلی زودرنج و کم طاقت شده است. می‌گویند احتمالا به دلیل این است که وارد دوران حساس یائسگی شده است. می‌خواستم راهنمایی کنید که چه رفتار اصولی باید با او داشته باشم تا مشکلات‌مان بیشتر نشود؟ سر هر مسئله‌ای با من بحث می‌کند و خیلی حساس‌تر از گذشته شده است.
 
پاسخ
مخاطب گرامی، توجه شما به حالات روحی همسرتان و جست‌و‌جوی راهکاری برای بهبود روابط خود با ایشان بسیار ارزشمند و قابل تحسین است و نشان‌دهنده اهمیت شما به  زندگی‌‌مشترک و کانون خانواده است. در ادامه
توصیه هایی به شما خواهم داشت.
    بروز افسردگی در زنان با تغییرات هورمونی
ورود به دوران یائسگی همزمان که تحت تاثیر تغییرات هورمونی قرار دارد و ممکن است موجب بروز نشانه‌های افسردگی در زنان شود، با شروع بحران میان سالی هم در ارتباط است. هر دو عامل باعث پیچیدگی شرایط فرد در این دوران می‌شود. زودرنجی و حساسیت ممکن است در نتیجه پایین آمدن آستانه تحمل به وجود آید یعنی تاب‌آوری و تحمل ناکامی در فرد کاهش می یابد و هر موضوع کوچکی می‌تواند به سرعت فرد را ناراحت یا عصبانی کند. علل روان شناختی مختلفی می‌تواند موجب افزایش حساسیت در همسرتان شده باشد، به طور مثال: پایین بودن حس خودارزشمندی، مقایسه فرد با دیگران، توجه طلبی و تایید خواهی مفرط، نارضایتی از گذشته زندگی و روابط خود با دیگران، اضطراب، تفسیرهای بدبینانه راجع به رفتار دیگران و … که البته تغییرات هورمونی و یائسگی آن را تشدید می‌کند.
  شاید اضطراب همسرتان بالاست
برای بهبود روابط خود و کاستن از میزان حساسیت خانم‌تان، ریشه‌یابی علت  کمک می‌کند تا رسیدگی دقیق‌تری به این موضوع داشته باشید مثلا اگر اضطراب ایشان بالاست، بهترین کار درمان اضطراب است. تقویت حس ارزشمندی هم به همسر شما کمک می‌کند. هرچه  فرد احساس ارزشمندی درونی  بیشتری داشته باشد، حساسیت کمتری را  در بیرون تجربه خواهد کرد. بازخورد مثبت نسبت به توانمندی‌های ایشان و مشورت و پرسیدن رای و نظر ایشان در مسائل مختلف از طرف شما موثر است.
  احساسات همسرتان را درک کنید
همچنین بهبود روابط خود در زمینه‌های مختلف از جمله عاطفی، تفریحی، زناشویی و … می‌تواند حس مطلوب‌تری را به ایشان منتقل کند. از بروز موضوعات تکراری که به سرعت ایشان را برانگیخته و ناراحت می‌کند تا حد امکان پرهیز کنید. گفت‌وگو و مهارت همدلی را بیاموزید تا بتوانید احساسات درونی ایشان را بهتر بفهمید. در پایان توصیه می شود در صورت تغییر نکردن ایشان از مشاوره حضوری کمک بگیرید.

نویسنده : زهره حسینی | مشاور و دانش‌آموخته دانشگاه علامه‌طباطبایی