مردی هستم ۳۵ ساله. شغل خوبی دارم و متاهل هستم. تقریبا از ۱۵ سال پیش به‌صورت تفریحی به تریاک معتاد شدم که الان خوشبختانه نزدیک ۳ سال است موفق به ترک آن به کمک قرص B2 شدم. الان یک نگرانی دارم که به این قرص وابسته شوم و دیگری، سیگار که آن را هم از ۱۵ سال پیش کشیدم و نتوانستم ترک کنم. راهنمایی کنید.
مخاطب گرامی، به شما بابت ترک اعتیاد به تریاک که مصرف آن آسیب‌های فراوانی دارد، تبریک می‌گویم. درباره کاهش وابستگی به قرص B2 باید بگویم که متاسفانه یکی از شایع ترین اعتیادهای جایگزین مشتقات تریاک است و نیاز به دو درمان مکمل دارویی و روان‌درمانی دارد که باید زیرنظر دو متخصص روان‌پزشک و روان‌شناس بالینی انجام شود. بنابراین حتما به کمک متخصص برای ترک B2 اقدام کنید و نگذارید زمان بیشتر از این از دست برود. در ادامه چند توصیه به شما دارم.
 از گروه معتادان گمنام کمک بگیرید
یکی از روش های تجربی و کارآمد موردعلاقه افراد معتاد، شرکت مستمر و برنامه ریزی شده در گروه درمانی معتبر و بین المللی «معتادان گمنامNA » است که از سال های دور، کارآمدی آن اثبات شده است. البته نیاز به پشتکار و انگیزه کافی برای شرکت مستمر و متابعت کافی از قوانین و مقررات گروه و حامی(پشتیبان) انتخاب شده خودتان را دارد. شایان ذکر است که محوریت کار گروه NA تغییر سبک فکری و درنهایت سبک زندگی شماست که یکی از نتایج آن، ترک است. خوشبختانه افرادی که به شما در این مسیر کمک می کنند، راه بلد و زخم خورده اعتیاد قبلی خود بوده اند و این موضوع موجب می شود دریافت دقیق و درستی از شرایط شما داشته باشند و در ثانی مسیر کامل و بی نقصی را برای ترک اعتیاد شما ترسیم کنند.
 از مشکلات فرار نکنید
سوال اصلی درباره شما این است که چرا مصرف تفریحی تان تبدیل به دایم شد و اصلا چرا چنین تفریحی را برگزیدید؟ تفاوت منش و شخصیت شما در قیاس با افراد دیگر که برعکس شما عمل می کنند، چیست؟ پاسخ سوالات یاد شده درباره شما تعیین کننده جدی مسیر درمان یا متاسفانه ادامه اعتیاد شما خواهد بود. متاسفانه برای ترک ماده تخدیری، شما نیاز دارید با مسئله روبه‎رو شوید و تنش حل و فصل آن را به جان بخرید و با تخدیر و فراموشی از تنش های طبیعی زندگی فرار کنید و به نشئگی غیرطبیعی و مخرب و در نهایت تنش زای مواد پناه آورید. در نهایت فقط یک نفر است که می تواند شما را ترک دهد و آن فرد در درون خود شماست. مسیرهای ترک و آدم هایی که حامی شما هستند، فقط به شما کمک می کنند خود درونی تان را ببینید و از او بیشتر متابعت کنید. این شما هستید که بر بستر ناامیدی یا امید و میل به زندگی مفید، تصمیم به بودن یا دود شدن می گیرید.

نویسنده : رضا زیبایی | ‌ کارشناس‌ارشد روان‌شناس بالینی