دختری هستم ۲۰ ساله. وضع مالی پدرم خیلی خوب است. او روز تولدم در سال پیش، برایم بی‌‌ام‌‌و x1 خرید که تقریبا ۳ میلیارد است اما احساس می‌کنم که موجود مفیدی نیستم. فقط دوست دارم آهنگ گوش بدهم، قدم بزنم، با دوستانم بیرون بروم، کافه یا رستوران‌گردی و … . این سبک زندگی عیبی دارد؟
مخاطب گرامی، هر فردی در زندگی خود تجربیات و تمایلات متفاوتی دارد و برای رسیدگی به خواسته‌ها و نیازهای خود، سبک‌زندگی خود را تعیین می‌کند. اگر برای شما قدم زدن، وقت گذراندن با دوستان‌تان و رفتن به کافه‌ها و رستوران‌ها اهمیت دارد، این یک سبک زندگی است که مزایا و معایبی دارد.
عواقب انتخاب‌های‌تان را بپذیرید
گفته‌اید که احساس مفید بودن نمی‌کنید. همان‌طور که می‌دانیم انسان‌ها آزاد هستند تا طبق میل خود زندگی کنند اما در عواقب انتخاب‌ها آزاد نیستند. شما آزاد هستید وقت خود را به موسیقی گوش دادن، قدم زدن، با دوستان‌تان وقت گذراندن و رفتن به کافه‌ها و رستوران‌ها بگذرانید اما نتیجه آن یعنی مفید نبودن دست شما نیست. در واقع، این احساس مفید نبودن می‌تواند ناشی از عوامل روان‎شناختی مختلفی باشد.
شاید بی‌ام‌و ۳ میلیاردی‌تان مقصر است
احساس مفید بودن مرتبط با ارزش‌گذاری و رشد فردی ماست. در برخی موارد، وجود منابع مالی فراوان ممکن است احساس مفید بودن را کم کند؛ زیرا فکر می‌کنید که می‌توانید همه چیز را به خوبی بخرید و در نتیجه دچار بی‌اعتنایی بشوید. اما فقط داشتن امکانات مالی و نیازهای مادی، خود به خود کمکی به احساس مفید بودن نخواهد کرد. پیدا کردن معنا، ارتباط‌های اجتماعی مفید و داشتن اهداف و رشد شخصی هم به وجود آن احساس کمک کند.

عاقبت سبک‌زندگی بر پایه لذت‌طلبی
سبک‌زندگی که فقط بر پایه لذت‌طلبی و خوشبختی ساخته شده است، ممکن است به ظاهر موقتاً مطلوب به نظر برسد اما وابستگی بیش از حد به لذت‌ها و خوشحالی می‌تواند برای جوان انتظارات غیر واقع‌بینانه ایجاد کند و چند مشکل اساسی را به وجود بیاورد: نداشتن توانایی در مقابله با تحمل مشکلات و یافتن راه‌حل، احساس بی نیازی از توسعه امکانات شخصی و مهارت‌های خود، ناتوان در کنترل امور هیجانی و برقراری ارتباط مناسب با دیگران و … . در نتیجه، بهتر است که سبک‌زندگی شما بر اساس تعادل و هماهنگی بین لذت‌ها و مسئولیت‌های‌تان تأمین شود، تا امکان رشد و پیشرفت در همه جنبه‌های زندگی به وجود آید.
یک توصیه برای احساس مفید بودن
برای احساس مفید بودن، پیدا کردن معنایی برای زندگی مهم است که برای دستیابی به آن باید خودشناسی، ارتباطات معنادار، پرورش علایق و استعدادها، تعیین هدف‌گذاری اصولی و … را مد نظر قرار دهید. همچنین مهم است به دلایل و انگیزه‌های شخصی خودتان توجه کنید. با ترکیب این راهبردها می‌توانید معنا و احساس مفید بودن را در دوران جوانی تجربه کنید. زمان بیشتری به خودتان بدهید و به یاد داشته باشید که مفید بودن یک فرایند پیوسته است.
نویسنده : دکتر نجمه عابدی | ‌ متخصص روان‌شناسی‌بالینی