چاقی و 40 سالگی در زنان

خراسان/ اگر خودتان ۴۰ ساله شده باشید یا دوستانی در این رده سنی داشته باشید حتما متوجه این موضوع شده‌اید که بعد از ۴۰ سالگی مثل همیشه نمی‌توانید غذا بخورید و با مصرف کالری همیشگی دچار اضافه وزن می‌شوید.
با بالا رفتن سن و نزدیک شدن به ۴۰ سالگی، متابولیسم بدن شروع به کاهش می‌کند. بنابراین اگر رژیم و ورزش شما  در ۳۰ سالگی مانند ۲۰ سالگی بوده باید بگویم در ۴۰ سالگی نباید مثل دو دهه قبلی خود غذا بخورید وگرنه به احتمال زیاد  وزن اضافه خواهید کرد.
با ورود به دوره یائسگی، این حالت کمی شدیدتر اتفاق می‌افتد. با کاهش میزان استروژن در دوران یائسگی، شما شروع به از دست دادن توده عضلانی می‌کنید . هنگامی که یائسگی رسماً فرا می‌رسد،  شما شاهد افزایش وزن به طور نامتناسبی در ناحیه شکم خواهید بود.
اما  شما با انتخاب رژیم‌های غذایی سالم و تغییر برنامه‌های ورزشی خود، می‌توانید تناسب اندام خود را حفظ کنید و افزایش وزن نداشته‌ باشید.
 آزمایش دهید 
اولین قدم در ۴۰ سالگی بررسی وضعیت بیولوژیکی بدن است. شرایطی مانند کلسترول بالا و بیماری‌های قلبی، باید سالی یک‌بار توسط پزشک بررسی شود.  افزایش وزن می‌تواند به مواردی چون مشکلات تیروئید یا دیابت مرتبط باشد که معمولاً با یک آزمایش خون ساده قابل تشخیص و پیشگیری است.
 خودتان را حرکت دهید
همه ما باید حداقل ۳۰ دقیقه در روز فعالیت بدنی داشته باشیم. پیاده روی، دوچرخه سواری، ایروبیک، دویدن یا هر فعالیت دیگری که ضربان قلب شما را بالا ببرد مفید است.
با این حال، اگر فقط  ورزش‌های کاردیو انجام می‌دهید ، با نزدیک شدن به یائسگی، احتمالاً شروع به از دست دادن عضله خواهید کرد، بنابراین برای ساخت عضله و بهبود سوخت و ساز بدن، باید نوعی تمرین با وزنه(تمرین‎‌های قدرتی) را به برنامه روزانه خود اضافه کنید.
 یخچال خود را بررسی کنید
در حالی که ورزش می‌تواند به بهبود متابولیسم بدن و حفظ وزن شما کمک کند اما شما نمی‌توانید از رژیم غذایی نامناسب استفاده کنید. بسیاری از ما برخی عادت های ناسالم غذایی داریم که باید آن‌ها را برای دهه ۴۰ زندگی خود کنار بگذاریم. اولین قدم کاهش یا  حذف کامل قند است. بدن شما به این کالری‌های مضر احتیاج ندارد و آن‌ها هیچ ارزش غذایی ندارند.
 مورد بعدی خوردن روزانه پنج تا هفت وعده میوه و سبزیجات است. محدود کردن  مصرف غذاهای سرخ شده، غذاهای فراوری شده و گوشت قرمز گام بعدی است.
 سعی کنید سبک زندگی خود را تغییر دهید و از گرفتن هر گونه رژیم‌های غذایی هیجانی و سخت در ۴۰ سالگی پرهیز کنید.
 بپذیرید 
می‌دانم این عادلانه نیست اما بدن شما در این دوره دچار تغییرات بزرگی شده است و شما باید با این تغییرات همراه شوید. به ‌جای این‌که از ظاهر خودتان شکایت یا مدام جلوی آینه چربی‌های خود را ورانداز کنید سعی کنید این واقعیت را بپذیرید که شما یک ۴۰ ساله سالم هستید و قرار نیست مثل ۲۰ سالگی‌تان باشید. همان‌طور که ذهن و تفکر شما به اندازه دو دهه رشد کرده، تغییر فرم و متابولیسم بدن‌تان هم طبیعی است.

نویسنده : مهساکسنوی خبرنگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *