ماجرای ممنوع الخروجی دختر سوارکار ۱۲ ساله ایرانی توسط پدر خانواده

آلابست/ ماجرای ممنوع الخروجی سوارکار ۱۲ ساله ایرانی که قصد شرکت در مسابقات سوارکاری روسیه را داشت و به دختری به نام سارا پورعظیما مربوط می شود. سارا پورعظیما قرار بود این هفته در مسابقات جهانی سوارکاری نونهالان شرکت کند و همراه مادرش عازم روسیه شود که ظاهرا پدر خانواده هر دوی آنها را ممنوع الخروج کرده است.
در حالی که نامه فدراسیون و ویزای سارا پورعظیما آماده بود، این دختر دوازده ساله در فرودگاه حاضر شد و حتی چمدان های خود را تحویل داد اما درست در همان لحظه متوجه شد که ممنوع الخروج شده است و اجازه پرواز پیدا نکرد.

حالا چمدان سارا به همراه تیم ورزشی و سرپرست به روسیه رفته و سارا از سفر و مسابقات جامانده است. در حالی که اقدامات قانونی برای کسب اجازه از دادستان انجام شد تا شاید با توجه به اهمیت سفر در موفقیت این ورزشکار، سارا با صلاحدید و اجازه مراجع قانونی بتواند به سفر برسد، به او امید دادند که می تواند در پرواز بعدی به گروه ملحق شود اما روز بعد آخرین امید این نونهال ورزشکار هم ناامید شد و مراجع قانونی اجازه خروج از کشور را صادر نکردند.
مهرداد مهرآوین وکیل مادر سارا، در مورد علت جاماندن سارا پورعظیما از سفر و مسابقات گفت:
«خانم غزاله منتظم،مادر سارا پورعظیما موکل بنده است. او از مدتی قبل با همسر خود اختلافات خانوادگی پیدا کرده و مسائلی مثل نفقه و مهریه در میان آنها مطرح شده ست که در حال بررسی است. زمانی که سارا در فرودگاه حاضر شد متوجه شد که پدرش او را ممنوع الخروج کرده است و ظاهرا این کار را در راستای اختلافات با مادر سارا انجام داده است با اینکه می دانست سارا قرار است از کشور خارج شود.»
وکیل مادر سارا پورعظیما گفته پدر او در پی بروز برخی اختلافات با همسرش و با علم به زمان پرواز دخترش، اقدام به ممنوع الخروج کردن آنها کرده، با این حال پدر سارا پورعظیما روایت متفاوتی مطرح کرد.
بعد از انتشار خبر ممنوع الخروج شدن سارا پورعظیما و نرسیدن او به مسابقات جهانی، پدر سارا به این خبر واکنش نشان داد و چنین گفت:
«شش ماه قبل همسر من و دخترم منزل را ترک کردند و در این مدت بنده هیچ اطلاعی از مسائل سارا ندارم. مدتی قبل با حق قانونی خود همسر و دخترم را ممنوع الخروج کردم تا از خروج احتمالی آنها بی اطلاع بنده جلوگیری کنم. بعد از آن در اعلامیه ها دیدم که نام سارا در لیست افرادی است که قرار است به روسیه اعزام شوند اما اطلاعی از تاریخ دقیق سفر نداشتم.»

محمد پورعظیما در ادامه گفت:«همسر بنده خانم غزاله پور منتظم در طول زندگی مشترکمان از آزادی برای ادامه تحصیلات و پیشرفت در ورزش برخوردار بود. من به خاطر دوست داشتن او و علاقه به همسرم این آزادی را در اختیارش گذاشتم که پیشرفت کند و او را محدود نکردم. حالا چطور می توانم در مورد دخترمان به عمد محدودیت ایجاد کنم؟
سارا قصد داشت که کیلومترها از ایران دور شود و من به عنوان پدرش خبر نداشتم که او قرار است تنهایی سفر کند. اگر قبل از سفر با من تماس می گرفت و تاریخ پروازش را برای سفر مسابقات به من می گفت، نه تنها اجازه خروجش را صادر می کردم بلکه او را حمایت مالی می کردم. اما سارا حتی برای خداحافظی قبل از سفر هم با پدرش تماس نگرفت که این توهین به جایگاه پدری من است.»
محمد پورعظیما در مورد نحوه ارتباط خود با دخترش در حال حاضر گفت:
«سارا سراغی از پدرش نمی گیرد و من هم به باشگاه محل تمرین او مراجعه نمی کنم چون در این باشگاه که متعلق به پدربزرگ سارا هست به من توهین شده است. اما مدتی قبل متوجه شدم که در یک باشگاه سوارکاری در پرند مسابقه دارد. برای اینکه عشقم را به او نشان دهم به باشگاه رفتم و او را تشویق کردم و برایش دست تکان دادم. حتی چند بار به دوستانی که با همسرم و سارا در ارتباط هستند پیغام دادم که دلم برای دخترم تنگ شده و نمی خواهم با حکم قضایی دخترم مجبور به دیدار من شود اما دوست دارم سارا با دل خودش به دیدار من بیاید. سارا بعد از اینکه موفق به پرواز نشد می توانست به من رجوع کند تا مقدمات پروازش را فراهم کنم و با پرواز بعدی او را راهی روسیه کنم اما باز هم مراجعه به دادستان را ترجیح داده و سراغ من نیامدند. چرا من نباید صدای دخترم را بشنوم؟ چرا نقش پدر را در ذهنش تخریب کرده اند.»
پورعظیما در ادامه گفت:«همسر من برخورد قانونی را به صلاح دید و من هم از همان قانون برای استفاده از حق خود استمداد گرفتم. چرا زمانی که قانون به نفع او صحبت می کند، راه قانونی خوب است اما زمانی که من از همان مسیر قانونی عبور می کنم ناراحت می شود؟»
پدر سارا در آخر افزود: «موفقیت تنها دخترم افتخار من است.تمام زندگی من به سارا تعلق دارد.اما بابت اتهامی که به من زده شد و گفتند من از تاریخ پرواز اطلاع داشتم، اعاده حیثیت کرده و شکایت می کنم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *