خراسان/ دختری ۲۸ ساله ام. وابستگی شدیدی به شخص محترمی پیدا کردم و هرگز از یادم نمی رود و خاطراتش در ذهنم ماندگار شده. دیگر نمی توانم شرایط را تحمل کنم و گاهی نفسم بالا نمی آید. لطفا راهنمایی ام کنید.

پاسخ
مخاطب گرامی، شما در پیام خود از وابستگی زیاد نام برده بودید. بهتر بود توضیح بیشتری می دادید درباره این که این رابطه چه مدت است که وجود دارد؟ آیا ایشان هم به شما علاقه دارد یا این که فقط یک عشق یک سویه از طرف شماست؟ الان دنبال چه چیزی هستید؟ می خواهید فراموشش کنید یا در تلاش برای رسیدن به او هم هستید؟ و … . با این حال، با فرض این که هدف شما درمان این وابستگی عاطفی است، توصیه هایی برای تان داریم.

نکاتی درباره وابستگی عاطفی شدید
در چنین وابستگی هایی، دو نفر به طور عمیق در یکدیگر تنیده شده اند و بدون حضور یکدیگر توان انجام کارهای خود را ندارند. خلق شادی، غم، موفقیت و حتی هویت آن ها تنها با وجود دیگری تعریف می شود. به عبارتی فرد بدون وجود دیگری احساس بی هویتی می کند. در این نوع رابطه معمولا یک فرد نقش غیر فعال و مطیع را بازی می کند و دیگری نقش کنترل گر و تصمیم گیرنده در همه امور را دارد. یک طرف رابطه تنها وظیفه جلب رضایت دیگری را دارد و تمام فکر و انرژی او صرف خوشحال کردن طرف مقابل می شود و یک طرف تنها نقش گیرنده پاداش را دارد بدون این که کاری انجام دهد. در این حالت وابستگی، شما احساسات خودتان را درک نمی کنید. فکرتان مدام درگیر تایید شدن از سوی دیگری است و حتی برای احساس ارزشمندی خودتان به تایید دیگری نیاز دارید.

درمان وابستگی شدید عاطفی
اولین مرحله درمان وابستگی، آگاهی و شناخت وابستگی خود و جنبه های متفاوت آن در زندگی تان است. باید راجع به رفتارهای وابسته گونه خود شناخت پیدا کنید تا همه جا آن ها را تشخیص دهید. از توجیه و منطقی جلوه دادن رفتارهای خود دست بکشید. با باورهای غلط خود (درباره عشق) مقابله کنید. بسیاری از اوقات ما نیازمندی خود به دیگری، اطاعت از او، ترس از دست دادن او و … را به حساب عشق خود می گذاریم و این موضوع باعث می شود نه تنها از این وضعیت احساس انزجار نکنیم بلکه آن را مایه افتخار بدانیم. قبل از این وابستگی، به طور قطع شما از کارهایی لذت می بردید که احساس خوبی به شما می داده است. سعی کنید دوباره آن ها را برای خود احیا کنید. تلاش کنید برای شاد بودن و احساس خوب داشتن به دیگری وابسته نباشید.
نویسنده : فریبا البرز | کارشناس ارشد مشاوره خانواده