کریگ بریدلاو که به خاطر ثبت چندین رکورد سرعت به عنوان سریع‌ترین مرد روی زمین مشهور شده بود در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

کریگ بریدلاو یک راننده حرفه‌ای مسابقات با مأموریتی ویژه بود. در واقع تنها حریف بریدلاو را باید زمان دانست. این راننده مشهور با نشستن پشت فرمان یک موشک زمینی توربین دار در دریاچه نمک بونویل توانست به رکوردهای سرعت ۶۴۴، ۸۰۵ و حتی فراتر از ۹۶۵ کیلومتر در ساعت نیز برسد. نکته مهم اینکه چنین رکوردهایی در دهه ۶۰ میلادی ثبت شدند. تمامی موشک‌های زمینی مورد استفاده برای این رکوردها با نام “روح آمریکا” شناخته می‌شدند و بریدلاو که به نوعی یک فضانورد زمینی بود قبل از نشستن پشت فرمان چنین هیولاهایی یک آتش‌نشان در لس‌آنجلس بود که در خلال کار خود یک وسیله نقلیه سه‌چرخ با پیشرانه جت، شکل شبیه موشک و باله پشتی را طراحی کرد. در واقع چنین محصولی شبیه خودرو نبود بلکه جنگنده‌های بدون بال را به یاد می‌آورد.

نام بریدلاو اولین بار در سال ۱۹۶۳ وارد دنیای خودرو شد یعنی زمانی که او در یوتا با اولین ماشین دست‌ساز دارای پیشرانه جت که هزینه ساخت ۲۵۰ هزار دلاری داشت دست به رکوردشکنی زد. هدف او شکستن رکورد جان کاب بود، یعنی رکورد سرعت ۶۳۴ کیلومتر در ساعت که سال ۱۹۴۷ ثبت شده بود. در ساعت ۶ و ۲۵ دقیقه صبح بود که روح آمریکا شلیک شد و به سرعت ۶۲۴ کیلومتر در ساعت در مسیر رفت و سرعت ۶۸۹ کیلومتر در ساعت در مسیر برگشت دست یافت. سرعت متوسطی که بریدلاو ثبت کرد برابر با ۶۵۵.۷ کیلومتر در ساعت بود که رکورد جدیدی به حساب می‌آمد اما باعث رضایت خاطر بریدلاو نشد و گفت:

فکر می‌کنم توانایی سریع‌تر رفتن را دارم.

رانندگان دیگری هم به دنبال رکوردشکنی بودند اما کریگ بریدلاو سال‌های بعدی تلاش‌های آن‌ها را نقش بر آب کرد. در سال ۱۹۶۵ او با یک موشک چهار چرخ جدید که نام “روح آمریکا سونیک I” داشت بازگشت. ترمز این موشک نیز از چتری مشابه فضاپیماها در زمان بازگشت به زمین استفاده می‌کرد. او در نوامبر سال ۱۹۶۵ رکورد سرعت ۹۶۶.۵ کیلومتر در ساعت را بر جای گذاشت که شامل سرعت ۹۷۸.۸ کیلومتر در ساعت در مسیر برگشت بود. این رکورد تا سال ۱۹۷۰ دست‌نخورده باقی ماند.

پس از چنین رکوردشکنی‌هایی بود که بریدلاو به نوعی یک سلبریتی محسوب می‌شد و درآمدی چندین میلیون دلاری از اسپانسرها به دست می‌آورد. شهرت زیاد او باعث شد برخی رانندگان مشهور به دنبال شکستن رکوردها باشند و این‌طور هم شد. شهرت بریدلاو کاهش یافت و کسب‌وکارش نیز از رونق افتاد و برخی افراد دیگر با سرعت بیشتر وارد صحنه شدند. رسانه‌ها آن زمان گزارش کردند بریدلاو در بالای گاراژ خانه خود زندگی می‌کند و یک بیوک ۱۹۵۶ قدیمی با قیمت ۱۰۰ دلار را می‌راند. او حس می‌کرد رانندگی با سرعت بالاتر از ۸۰ کیلومتر در ساعت ایمن نیست. خود بریدلاو می‌گفت این بیوک چیز زیادی برای ارائه ندارد اما حتی با این وجود هم مأموریت خود را رها نکرد.

او در سال ۱۹۹۲ کار روی روح آمریکای جدیدی را شروع کرد و در نهایت نام آن را “روح آمریکا فرمول شِل LSRV” گذاشت، موشکی که بعدها پیکان سونیک نام گرفت. این وسیله نقلیه در ۱۹۹۶ و در نوادا به سرعت حدود ۱۰۸۶ کیلومتر در ساعت رسید اما وزش باد باعث شد کنترل خودرو کمی از دست بریدلاو خارج شود و او خودرو را متوقف نماید. او معتقد بود چنین موشک زمینی‌ای می‌تواند به سرعت فراتر از ۱۲۸۷ کیلومتر در ساعت دست یابد اما خودش هرگز نتوانست چنین رکوردی را ثبت کند. بریدلاو در سال ۲۰۰۹ وارد تالار مشاهیر خودرویی آمریکا شد و قطعاً روی پروژه جدیدی نیز کار می‌کرد. زمانی که در سال ۲۰۱۸ از او درباره اینکه می‌بایست کار متفاوتی انجام می‌داد گفت که این‌گونه فکر نمی‌کند. کریگ بریدلاو آن موقع اظهار داشت:

رکوردشکنی‌های من بسیار هیجان‌انگیز بودند. نمی‌گویم که کارهای من خالی از مشکل بود اما زندگی همین است و از همین اشتباهات درس می‌گیرید. من واقعاً از تمام آنچه که تاکنون انجام داده‌ام راضی هستم و امیدوارم یک خودروی دیگر را نیز در صورت زنده ماندن بسازم.