آخرین خودرو/ بازار شب عید رسید و دوباره شاهد هستیم که بر خلاف وعده مسئولان، مشکلات مختلفی در بازار خودرو این روزها وجود دارد.

به گزارش آخرین خودرو، در شرایط فعلی بازار خودرو شاهد هستیم که همچنان اعتراض مشتریان ادامه دارد. از طرفی سیاست گذاران وزارت صمت بر خلاف برنامه های خود قدم برداشته اند و تا حد زیادی شرایط فعلی را ایجاده کرده اند. در حال حاضر مشتریان حاضر در بازار خودرو چالش هایی را تجربه می کنند؛ از افزایش قیمت خودروهای مونتاژی در کارخانه گرفته تا عدم امکان تحویل برخی خودروها به خاطر تغییر قوانین استاندارد!

نکته ای که در این بین مطرح است، عملکرد عجیب وزارت صمت در زمینه عرضه خودروها و برنامه ریزی های آن در سال ۱۴۰۲ بوده و می بینیم که ناهماهنگی جدی در این مسئله وجود دارد. به عنوان مثال وزارت صمت با ایجاد سامانه یکپارچه فروش خودرو و از طرفی هدف گذاری برای افزایش تیراژ تولید خودرو، اولویت بندی هایی را در سامانه به متقاضیان داده است. اما از آن طرف تخصیص ارز به خودروسازان مونتاژی را با چالش هایی مواجه کرده و می بینیم که گاهی یک خودروساز خصوصی حدود ۹ ماه در صف تامین ارز قرار گرفته است. به این ترتیب می بینیم وزارت صمتی که خودروسازان را مکلف به افزایش عرضه خودرو می کند، تامین ارز را برای خرید قطعات منفصله انجام نداده و از طرفی تعرفه مونتاژ خودرو را افزایش داده است.

نکته مهم اینجاست که وزارت صمت مدیر مربوطه به این بخش را در چند هفته قبل تغییر داده و بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که آن فرد، مقصر شرایط امروز بازار خودرو است. اما در کمال تعجب پیگیری برای این حجم از اشکالات اجرایی صورت نمی گیرد و معلوم نیست که چرا هیچ نهاد نظارتی، به تخلفات مدیران ارشد وزارت صمت نمی پردازد!