یک تیونر استرالیایی توانسته از موتور ۱.۶ لیتری GR یاریس بدون ایجاد تغییری در بلوک استاندارد کارخانه‌ای موتور، ۷۴۰ اسب بخار قدرت بیرون بکشد.

تویوتا GR یاریس و GR کرولا در دنیای تیونینگ موردتوجه قرار گرفته‌اند. این خودروها هردو از پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری سه سیلندر توربوشارژ یکسانی استفاده می‌کنند که G16E-GTS نام دارد و در بخش افترمارک پتانسیل بسیار زیادی از خود نشان داده است تا جایی که از این موتور با بلوک استاندارد، ۷۴۰ اسب بخار قدرت بیرون کشیده شده است. این GR یاریس دیوانه‌وار توسط یک شرکت تیونینگ استرالیایی بنام پاورتیون ساخته شده است.

این شرکت با استفاده از قطعاتی مثل توربوشارژر بزرگ‌تر گرت ۵۵۰، میل بادامک و سوپاپ‌های کلفورد و تغییرات دیگر برای رساندن سوخت و هوای کافی به سیلندرها، توانسته به چنین قدرت فوق‌العاده‌ای دست پیدا کند اما نکتهٔ مهم این است که بلوک موتور دست‌نخورده باقی مانده و همان نمونهٔ کارخانه‌ای است؛ اما یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری سه سیلندر چطور می‌تواند ۷۴۰ اسب بخار قدرت تولید کند؟ چون تویوتا این پیشرانه را فراتر از حد معمول مهندسی و تولید کرده است. با دیواره‌های سیلندر بسیار ضخیم، بلوک بسیار مستحکم، میل‌لنگ و شاتون‌های فورج‌کاری شده و ورودی‌های هوای بزرگ که هوای زیادی را به سیلندرها می‌رساند، این موتور توانمندتر و مستحکم‌تر از بسیاری از پیشرانه‌های بازار ساخته شده است زیرا تویوتا قصد داشته از آن در هاچ‌بک داغی مثل GR کرولا استفاده و با رقبای چهار سیلندر رقابت کند.

البته این پیشرانه همیشه ۷۴۰ اسب بخار قدرت تولید نمی‌کند و برای این کار به سوخت مسابقه‌ای یا E85 نیاز دارد و با بنزین معمولی قدرت آن به ۴۰۰ اسب بخار کاهش میابد. هرچند اختلاف زیادی بین این ارقام وجود دارد اما باید توجه داشت که برای بیرون کشیدن ۷۴۰ اسب بخار قدرت از یک پیشرانهٔ کوچک ۱.۶ لیتری راهی جز استفاده از سوخت بهتر وجود ندارد. برای انتقال این نیرو هم بجای گیربکس دستی معمولی GR یاریس، یک گیربکس شش سرعتهٔ سکوئنشال X-Shift در نظر گرفته شده است.