در یک اتفاق جالب اپل پس از باخت حقوقی به یک مدیر ایرانی الاصل، خودش داوطلبانه ساعت‌های هوشمند اپل واچ Watch Series 9 و Watch Ultra 2 را از سطح فروشگاه‌های آمریکا جمع آوری می‌کند. ماجرا به شکایت یک شرکت تجهیزات پزشکی به نام Masimo از اپل به اتهام نقض پتنت هایش مربوط می‌شود.

بر اساس حکم دادگاه، اپل باید فروش ساعت‌های هوشمند Watch Series 9 و Watch Ultra 2 را از ساعت ۳ عصر روز ۲۱ دسامبر در ایالات متحده متوقف کند، با این حال اپل تصمیم گرفته زودتر از مهلت قانونی دست به کار شود.

ممنوعیت فروش برخی مدل های اپل واچ در آمریکا
شرکت تجهیزات پزشکی Masimo که مدیر آن یک ایرانی الاصل به نام جو کیانی است، اپل را به نقض برخی از پتنت های خود متهم کرده بود که در دادگاه اثبات شد. این پتنت ها به طور دقیق‌تر مربوط به حسگر سنجش میزان اشباع اکسیژن خون (SpO2) هستند.

سخنگوی اپل، Nikki Rothberg، ضمن ابراز ناخرسندی شدید از رأی دادگاه، اعلام کرده این کمپانی از تمامی امکانات قانونی و فنی برای تداوم فروش ساعت‌های هوشمند اپل واچ سری ۹ و اپل واچ الترا ۲ استفاده خواهد کرد.

Masimo دو شکایت علیه اپل مطرح کرده که یکی در دادگاه فدرال آمریکا و دیگری در کمیسیون تجارت بین‌الملل (ITC) است. جالب اینکه اکنون این جو بایدن است که باید به عنوان رئیس جمهور رأی دادگاه را تأیید یا رد کند. در سال ۲۰۱۳ میلادی باراک اوباما یکی از رأی های ITC در خصوص ممنوعیت واردات آیفون ۴ را باطل کرده بود.


شرکت Masimo در سال ۱۹۸۹ توسط آقای جو کیانی تاسیس شده است.

توقف فروش اپل واچ در آمریکا شامل مدل‌های پیش‌تر خریداری شده توسط کاربران نمی‌شود. این ممنوعیت تنها شامل آمریکا می‌شود و حتی اگر اپل واچ خارج از آمریکا خریداری شود و به این کشور آورده شود، مشکلی نخواهد داشت. مهم‌تر اینکه فروشگاه‌ها می‌توانند موجودی فعلی انبارهای خود را عرضه کنند.

این محدودیت فروش منحصراً شامل Watch Series 9 و Watch Ultra 2 می‌شود و مدل‌های دیگر اپل واچ مشکلی برای فروش ندارند.