سامسونگ با انتشار یک آپدیت جدید برای ۵ مدل گوشی قدیمی خودش از جمله گوشی های گلکسی اس ۶ و ای ۷ ۲۰۱۸، باعث غافلگیری کاربرانش شده است.
 
گرچه همیشه توصیه می‌شود از گوشی‌هایی استفاده کنید که بروزرسانی‌های امنیتی را مرتباً دریافت می‌کنند، اما هنوز هم بسیاری از کاربران بدون اهمیت به این موضوع از گوشی‌هایی استفاده می‌کنند که سال‌هاست دیگر بروزرسانی برای آن ارسال نمی‌شود. اما معمولاً هر از گاهی گوشی‌سازها بروزرسانی‌هایی را با هدف حل مشکلات بسیار جدی گوشی‌های از رده خارج شده خود منتشر می‌کنند. اکنون سامسونگ هم همین کار را برای ۵ گوشی قدیمی خودش انجام داده است.

سامسونگ در زمینه ارائه بروزرسانی‌های اندروید جلوتر از دیگر رقبا است. برخی از گوشی‌های هوشمند جدید این کمپانی مثل مدل پرفروش گلکسی A53 پشتیبانی امنیتی ۵ ساله دارند و تا ۴ بروزرسانی بزرگ اندروید را هم دریافت می‌کنند که این در دنیای گوشی‌های اندرویدی بی‌سابقه است.

آپدیت جدید گوشی های قدیمی سامسونگ
در حال حاضر قدیمی‌ترین گوشی‌های سامسونگ که همچنان بروزرسانی‌ها را دریافت می‌کنند گلکسی زد فولد و گلکسی نوت ۱۰ مربوط به سال ۲۰۱۹ و گلکسی اس ۱۰ لایت مربوط به اوایل سال ۲۰۲۰ هستند. دستگاه‌های قدیمی‌تری مثل گلکسی اس ۱۰ و گلکسی نوت ۹ مربوط به سال ۲۰۱۸ هم بروزرسانی‌های فصلی را دریافت می‌کنند. بسیاری از گوشی‌های میان‌رده مربوط به سال‌های بین ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ سامسونگ نیز بروزرسانی‌های امنیتی گوگل را دریافت می‌کنند.

بنابراین اگر از دستگاهی استفاده می‌کنید که مربوط به این سال‌ها است، احتمالاً به زودی گوشی شما هم دیگر آپدیت‌های سامسونگ را دریافت نخواهد کرد. اما حالا خبری منتشر شده که جالب به نظر می رسد.

سامسونگ چند روز پیش یک بروزرسانی جدید را برای گوشی‌های از رده خارج شده گلکسی S7/S8 و گلکسی J7 مربوط به سال ۲۰۱۵ منتشر کرد تا مشکل GPS آن‌ها را برطرف کند. چند روز قبل هم یک بروزرسانی غافلگیرکننده برای گوشی گلکسی نوت ۸ منتشر شد که به حل مشکل GSP آن کمک می‌کرد.

اکنون وب‌سایت هلندی Galaxy Club در گزارشی آورده است که سامسونگ روز گذشته بروزرسانی‌هایی را برای برخی از گوشی های قدیمی خودش از جمله گلکسی اس ۵ نئو سال ۲۰۱۵، گلکسی آلفا سال ۲۰۱۴، سری گلکسی اس ۶ و گلکسی ای ۷ ۲۰۱۸ منتشر کرده است. این بروزرسانی با هدف مشکلات اتصال و پایداری GPS منتشر شده است. این نشان می‌دهد که تیم پشتیبانی سامسونگ حواسش حتی به گوشی‌های قدیمی این کمپانی نیز هست و به محض برخورد با یک آسیب‌پذیری امنیتی یا مشکلات بزرگ، اقدام به برطرف کردن آن با انتشار یک بروزرسانی جدید می‌کند.

این بروزرسانی‌های جدید فاقد پچ‌های امنیتی و امکانات تازه‌ای هستند، اما توصیه می‌شود حتماً کاربران گوشی‌های فوق آن‌ها را روی گوشی خود دریافت کنند. برای دریافت بروزرسانی به صفحه تنظیمات گوشی خود و سپس بخش Software update بروید.

احتمالاً تعداد قابل توجهی از کاربران هنوز هم از این گوشی‌های قدیمی استفاده می‌کنند. در غیر این صورت سامسونگ لازم نمی‌دید که بروزرسانی جدیدی را برای گوشی‌های از رده خارج شده خودش منتشر کند. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی Statista، حدود ۴۰ درصد گوشی‌های اندرویدی حل حاضر در دست کاربران از سیستم عامل‌های قدیمی استفاده می‌کنند که دیگر پشتیبانی نمی‌شوند. در حال حاضر بیش از ۳ میلیارد گوشی و تبلت اندرویدی فعال در سراسر جهان وجود دارد و این یعنی بیش از ۱ میلیارد دستگاه قدیمی به خاطر پشتیبانی نشدن در خطر حملات هکرها و بدافزارها قرار دارند.