شما حتی اگر از طرفداران دنیای تکنولوژی هم نباشید، حتما تو یکی از فیلم‌های هالیوودی به دنیای تسخیر شده با تکنولوژی روبرو شدید. همون فیلم هایی که آینده را به تصویر می کشند و دنیای ما را غرق در حضور ربات ها، خودروهای پرنده و دنیای ماشینی نشان می دهند. اما آیا تا حالا شده خودتون داخل دنیای ماتریکسی یا آینده مون بر اساس فیلم های بر این اساس تصور کنید؟ با ما همراه باشید چون قراره ردپای سلبریتی پر حاشیه سرزمین تکنولوژی، ایلان ماسک رو تو دنیای هالیوودی دنبال کنیم؟ مرد هزار چهره و نام آشنای دنیای تکنولوژی مدرن که آوازه‌ اش از خودروهای خودران و مسافرای فضاییش، تا توییت های جنجالی که در عرض یک شب نمودارها را جابجا کرده همه جا پیچیده و سر زبانهاست.

حدود دو سال پیش مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس توییتی مرموز منتشر کرد که در آن نوشته بود: “قرص قرمز را بخور” با ایموجی یک گل رز قرمز.

همانطور که بیشتر طرفدارای سینما می‌دونن، “قرص قرمز را بخور”  اشاره‌ای از فیلم مشهور”ماتریکس” داره توی این فیلم، نئو قهرمان داستان با یه انتخاب مواجهه: قرص آبی رو بخوره و به زندگی اش برگرده و همه چیز را فراموش کنه، یا یک قرص قرمز بخوره تا حقیقت ماتریکس و واقعیت جعلی اونو بدونه.

جایی دیگه ویدئویی از کنفرانس Code  در سال ۲۰۱۶ منتشر شده که در اون آقای ماسک توضیح می ده که چگونه ممکنه نتونیم واقعیت زندگی را جدا از یک بازی تشخیص داده و تصور کنیم.

تو همین جلسه یکی از حضار از رئیس تسلا در مورد آینده می پرسه و اینکه آیا فکر می کنه ما نمی تونیم بین زندگی واقعی و شبیه سازی تمایز قائل بشیم؟

آقای ماسک در توضیح نظریه خودش و قوی ترین استدلالش برای اینکه ما در یک شبیه سازی هستیم اینطور بیان می کنه که ۴۰ سال پیش چیزی که بازی نام داشت فقط دو مستطیل و یک نقطه بود، اما ما امروز شبیه‌سازی‌های سه‌بعدی فوتورئالیستی با میلیون‌ها نفر داریم که به طور همزمان بازی می کنند. و اگر میزان پیشرفت تو این حوزه را در نظر بگیریم، در آینده بازی ها از واقعیت قابل تشخیص نخواهند بود.
حالا این میزان پیشرفت در ۱۰۰۰۰ سال آینده تصور کنید!

در کنار ادعای آقای ماسک مبنی بر اینکه زندگی ما یه بازی و شبیه سازیه، به مقاله دیگه ای بر میخوریم که در سال ۲۰۰۳ و با عنوان “آیا شما در یک شبیه سازی کامپیوتری زندگی می کنید؟” چاپ شده.
فیلسوف سوئدی نیک بوستروم در این مقاله عنوان کرده که نسل های آینده ممکنه کامپیوترهایی داشته باشند که بتونن شبیه سازی هایی از اجدادشون -که ما هستیم- اجرا کنن و در اون موجودات شبیه سازی شده نوعی هوشیاری مصنوعی دارند. پس ممکنه اکثر قریب به اتفاق ذهن‌هایی مثل ذهن الان ما نیز متعلق به نژاد اصلی نباشه، بلکه متعلق به افرادی باشه که توسط نوادگان پیشرفته یک نژاد اصلی شبیه‌سازی شده‌اند.

هضم سنگینی داره…درسته؟! حالا بریم سراغ ربات های انسان نمای آقای ماسک!
ایشون چندی پیش در جریان رویداد هوش مصنوعی کمپانی تسلا اعلام کرده که این شرکت مشغول توسعه‌ یک ربات انسان نماست. ربات تسلا با نام تسلا بات (Tesla Bot) شناخته می‌شه و قابلیت‌های زیادی داره که یکی از بارزترین هاش قابلیت‌های امدادیه. ماسک همچنین اعلام کرده که جهان باید در سال پیش رو آماده ورود و نقش پررنگ این ربات ها در زندگی خود باشه. البته این فقط ربات های ایلان ماسک نیستند که قراره به دوست و همراه انسان ها تبدیل بشن! همین الان و لحظه ای که شما در حال خوندن این مطلب هستید ربات های بسیار مشهوری در سراسر جهان ساخته و در حال زندگی هستند. ربات هایی همچون blawko, miqula, shudu   و … که شاید باورتون نشه اما بعضی از اونها اینفلوئنسر و یا خواننده با طرفداران میلیونی هستند که می تونید با یه سرچ ساده در فضای اینترنت با آنها آشنا و دنبال کننده اونها بشید.

خب اگه بخوایم سخترش نکنیم و یک جمع بندی داشته باشیم ما تو ماتریکسی زندگی می کنیم که شبیه سازی نوادگان یک نژاد اصیله و حتی نژاد خودمون در اون هیچ دخل و تصرفی نداره. از بعدی دیگه ما بازیکن های یک بازی بزرگ کامپیوتری عنوان شدیم و زندگی مون رسما در کنار و همنشینی با ربات ها رقم خورده.  تلفیق تخیل و واقعیت هم اگر چاشنی این داستان بشه، حکمرانی رباتی رو نیز برای آینده زمین فراموش نکنید! کمی گیج کننده و البته ترسناک نیست؟ اگر تکنوژی و محصولاتش ساخته دست بشر هستن پس وجود ما در یک شبیه سازی از چه منبعی سرچشمه می گیره و بالعکس اگر بشریت فقط بازیکن صرفا شماره یک تکنولوژی باشه، واقعیت مجازی همون دنیای واقعیست که در بعدی فرای ذهن ما در جریانه؟ آیا میلیاردر دنیای فناوری با توییت های جنجالی و آمادگی انسان ها برای فرستادن به مریخ قصد داره ما رو متوجه داستان خاصی بکنه؟ شاید دنیای ما تنها یک قدم با فیلم های تخیلی سرگرم کننده فاصله داره؟ شما چه فکری دارید و چی پیش بینی می کنید؟ بی صبرانه منتظر شنیدن نظراتتون هستیم.

خبرنگار: شکوفه استادی