جیپ از نظر عامه‌ی مردم، قدیمی‌ترین شاسی بلند دنیا است. این ماشین حدود ۸۰ سال پیش برای تردد در مسیرهای سخت و کاربری نظامی ساخته شد. به همین دلیل، اصیل ترین خودروی جهان برای طبیعت گردی است. از طرف دیگر، جیپ رانگلر نکات منفی برای کاربردهای خانوادگی و عمومی دارد. این مدل در مقایسه با بعضی شاسی بلندهای امروزی، چندان راحت و جادار نیست.

برای سال‌های متمادی، جیپ رانگلر سلطان آفرود دنیا محسوب شده و امسال هم فروش بسیار خوبی در سراسر جهان دارد اما این شرایط به تازگی با محصولی از فورد تهدید شده است. برانکو با قیمتی مشابه رانگلر تولید می‌شود؛ درحالی‌که ابعاد بزرگ‌تر و امکانات بیشتر دارد.
 
ظاهرا فورد برانکو، برای رقابت با جیپ رانگلر و رفع محدودیت‌های آن ساخته شده است. برانکو، توانایی‌های بسیار خوبی برای طبیعت‌گردی و بی‌راهه نوردی ارائه می‌کند؛ اما برای رانندگی روزانه و سفرهای بین شهری هم مناسب است. این خودرو مشابه رانگلر، نسخه‌های دودر، چهاردر، سقف فلزی و سقف پارچه‌ای، همراه قابلیت جداسازی اجزاء بدنه دارد.

افراد علاقه‌مند به رانندگی آفرود در امریکا، می‌توانند انواع مختلفی از وانت‌های تجهیزشده را خریداری کنند. فورد F-150 رپتور، شورولت سیلورادو ZR2 و رم TRX، در کنار مدل‌های مختلف ساخت برندهای ژاپنی، تنوع بسیار خوبی برای کلاس وانت‌های اسپرت فراهم کرده‌اند؛ اما در گروه شاسی‌بلندها شرایط متفاوت است.

به جرات می‌توان گفت فورد برانکو و جیپ رانگلر با آستانه قیمت ۳۰ هزار دلار، رقیب مهمی در کلاس شاسی‌بلندهای مناسب آفرود ندارند. رقبای اروپایی و ژاپنی، اختلاف قیمت زیادی با رانگلر و برانکو دارند؛ درحالی‌که از نظر فنی برای تردد در مسیرهای خارج جاده، برتری مهمی نسبت به مدل‌های ساخت فورد و جیپ ارائه نمی‌دهند.

جیپ رانگلر با مدل‌های متنوع تولید می‌شود. بسیاری از کارشناسان رانندگی خارج جاده، نسخه‌ی رابیکان با پیشرانه‌ی جدید پلاگین هیبرید را یکی از بهترین خودروهای دنیا برای طبیعت‌گردی می‌دانند. این مدل با کد ۴Xe، به قیمت ۶۸ هزار دلار فروخته می‌شود. رانگلر رابیکان پلاگین هیبرید، مجموع قدرت ۳۷۵ اسب بخار و گشتاور ۶۴۰ نیوتن متر دارد.

هنوز مدل رپتور از فورد برانکو به تولید انبوه نرسیده است. به همین دلیل، فعلا نسخه‌ی فرست ادیشن با قیمت ۶۲ هزار دلار، بهترین مدل برانکو برای رانندگی آفرود محسوب می‌شود. این خودرو با پیشرانه‌ی تمام بنزینی و توربو شارژ ۲/۷ لیتری، ۳۳۰ اسب بخار قدرت و ۵۶۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. برانکو فرست ادیشن همراه با تایرهای ۳۷ اینچ گودریچ، روی رینگ‌های ۱۷ اینچ عرضه می‌شود.

در تست و بررسی انجام شده توسط کارشناس سایت  Edmunds.com  برتری‌ جیپ رانگلر نسبت به فورد برانکو در مسیرهای سخت ثابت می‌شود. از سوی دیگر، برانکو به لطف امکانات رفاهی بیشتر و کابین بزرگ‌تر، گزینه‌ی بهتری برای سفرهای خانوادگی و رانندگی درون شهری است. فیلم کوتاه منتشر شده در کانال ادموندزکارز، شامل آزمایش پله‌نوردی برای مقایسه‌ی سیستم تعلیق، صعود از شیب ناهموار با هدف بررسی عملکرد تجهیزات دو دیفرانسیل و تست سرعت در مسیر رفت و برگشتی است. این ویدئو، همچنین نگاهی به کابین و امکانات رفاهی جیپ رانگر و فورد برانکو دارد.