هوش مصنوعی مولد، جدیدترین میدان نبرد اپل و سامسونگ خواهد بود؛ چرا که هر دوی آن‌ها برای سال ۲۰۲۴ حساب زیادی روی این فناوری باز کرده‌اند.
 
بر اساس اخبار رسیده ممکن است اپل در آیفون ۱۶ با افزودن قابلیت‌های هوش مصنوعی مولد به دستیار هوشمند سیری پیشرفت بزرگی در این زمینه رقم بزند. این اطلاعات بر اساس اخبار منتشر شده از سوی یک افشاگر کره‌ای که یکی از توسعه‌دهندگان اپل را منبع خود معرفی می‌کند، به دست آمده است.

هوش مصنوعی مولد؛ میدان جنگ جدید اپل و سامسونگ
بر اساس سند منتشر شده در رسانه کره‌ای Naver اپل در حال آماده شدن برای استفاده از یک مدل زبانی گسترده و بزرگ است تا دستیار هوشمندش را به‌طور کامل ارتقا داده و به یک دستیار همه‌کاره مبتنی بر AI تبدیل کند. از این طریق اپل قصد دارد سیری را به یک ابر اپلیکیشن AI تبدیل کند که در تمامی دستگاه‌های اپل قابل دسترسی است.

این وبلاگ ادعا کرده که کوپرتینویی‌ها پیشرفت‌های خود در زمینه هوش منصوعی مولد را در رویداد WWDC 2024 نمایش خواهند داد.‌ همچنین انتظار می‌رود که این فناوری‌ها برای نخستین بار در سری گوشی‌های آیفون ۱۶ به کار روند. البته در حال حاضر مشخص نیست که آیا این سیستم هوش مصنوعی به تراشه‌ای جدید با موتور عصبی بهتر نیازمندند یا مطابق برخی پیش‌بینی‌ها، قابلیتی نرم افزاری ادغام شده با iOS 18 خواهند بود.

با توجه به این که اپل تراشه‌های A18 Pro خود را به‌طور اختصاصی در سری گوشی‌های آیفون ۱۶ (احتمالا مدل‌های Pro) استفاده خواهد کرد، این احتمال وجود دارد که برخی قابلیت‌های اختصاصی در آن‌ها تعبیه شوند که پیش‌تر در تراشه‌های این کمپانی وجود نداشته‌اند. نمونه‌ای از این قابلیت‌های اختصاصی را در اپل واچ سری ۹ و اپل واچ اولترا ۲ دیده بودیم. در این تراشه‌ها سیری می‌تواند به‌جای چک کردن سرورهای اپل، داده‌های مرتبط با سلامتی را روی خود دستگاه ذخیره کند.

اخبار مربوط به هوش مصنوعی مولد اپل تنها یک روز پس از این که سامسونگ از همین قابلیت تحت نام گاوس (Gauss) رونمایی کرده بود، منتشر شده است.‌ هوش مصنوعی گاوس قرار است در سری گوشی‌های گلکسی اس ۲۴ سامسونگ مورد استفاده قرار گیرد. سامسونگ، این سیستم هوش مصنوعی مولد خود را این‌چنین توصیف کرده است:

زبان گاوس سامسونگ، یک مدل هوش مصنوعی مولد به شمار می‌رود که باعث ارتقای کاربری از طریق تسهیل انجام کارهایی نظیر ارسال ایمیل، خلاصه کردن اسناد یا ترجمه محتوا می‌شود.‌ علاوه بر این، ادغام این سیستم هوش مصنوعی با سایر دستگاه‌ها هم می‌تواند باعث هوشمندتر شدن آن‌ها شود.

با افزوده شدن بازیگران بزرگی به میدان هوش مصنوعی مولد، طبیعی است که اپل و سامسونگ هم دنبال استفاده گسترده از این فناوری در دستگاه‌های آینده‌شان باشند. هر دوی این کمپانی‌ها پیش‌تر از فعالیت گسترده خود در زمینه توسعه هوش مصنوعی مولد خبر داده‌اند. در این میان، سامسونگ فناوری جدیدی را به معرض نمایش گذاشته و اپل نیز احتمالا به‌زودی از هوش مصنوعی مولد خود رونمایی خواهد کرد.