فورد با اشاره به قوانین سخت‌گیرانه آلایندگی اعلام کرده است نسخه RS از چهارمین نسل فوکوس را تولید نخواهد کرد. طرفداران این خودروساز هنوز هم امکان دسترسی به مدل ST در نسخه‌های هاچبک و استیشن فوکوس را به همراه گیربکس‌های دوکلاچه و دستی دارند؛ اما افرادی که می‌خواهند نسخه‌ای چهار چرخ محرک و قوی‌تر از این هاچبک داغ را برانند، بهترین راه انتخاب فوکوس RS نسل سوم است.

در نظر داشته باشید که خودرویی که مشاهده می‌کنید نسخه پرچم‌دار عادی از نسل پیشین فوکوس نیست. نیروگاه ۲.۳ لیتری توربوی این خودرو قدرت ۴۴۰ اسب بخاری و گشتاور ۵۰۰ نیوتون متری تولید می‌کند. جزئیات تغییرات اعمال شده روی این پیشرانه ۴ سیلندر اعلام نشده است اما شرکت‌های آلمانی RH رنتکنیک و XBM تیونینگ در پروژه ارتقای این خودرو شرکت داشته‌اند. کانال یوتیوب AutoTopNL اخیراً با این هاچبک پرسرعت سری به اتوبان‌های بدون محدودیت سرعت آلمان زده است تا پرفورمنس آن را محک بزند. این خودرو به سرعت قابل‌احترام ۲۸۴ کیلومتر در ساعت رسیده است که برای یک هاچبک خانوادگی و جمع‌وجور عملکرد بدی نیست. البته جی‌پی‌اس نصب شده در خودرو سرعت ۲۷۵ کیلومتر در ساعت را نشان داده است.

شاید جالب‌ترین نکته درباره این خودرو تعویض دنده از ۵ به ۶ در سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت بوده است. فوکوس RS در همین اثنا به افزایش سرعت خود ادامه می‌دهد. واضح است که این خودرو دیگر سقف سرعت محدود شده ۲۶۵ کیلومتر در ساعت کارخانه را ندارد. پیشرانه اکوبوست فورد پتانسیل‌های زیادی در بحث تیونینگ و کسب قدرت بالاتر دارد. شرکت بریتانیایی مان تیون پکیج ۵۲۰ اسب بخاری را برای این خودرو عرضه کرده است که البته در تست‌های داینو قدرت ۶۸۴ اسب بخاری نیز به دست آمده است که دو برابر قدرت استاندارد فوکوس RS است.

دیگر تا پایان دهه جاری میلادی خبری از فوکوس پر سر و صدا در اروپا نخواهد بود زیرا شاخه خودروهای سواری فورد در قاره همیشه‌سبز به برندی تمام الکتریکی تا سال ۲۰۳۰ تبدیل خواهد شد. در واقع مدیرعامل فورد اروپا اعلام کرده است این تغییر و تحول حتی می‌تواند سریع‌تر نیز رخ دهد. نسخه گرم ST هم در اروپا فیس لیفت می‌شود اما خبری از افزایش قدرت ۲۸۰ اسبی آن نیست.