اداره اجرائیات هندوستان اخیرا یک فرمان نمادین را به شرکت Xiaomi Technology India Ltd و ۳ بانک خارجی با اسامی Citi Bank، HSBC Bank و Deutsche Bank AG ارسال نموده است. این فرمان نمادین در واقع گونه‌ای از حکم دادگاه است که یک یا چند طرف را ملزم می‌کند تا چیزی را در دادگاه ثابت یا رد کنند. در این مورد، موضوع به نقض قانون مدیریت ارز با ارزش ۶.۷ میلیون دلار مربوط می‌شود.

تخلف واقعی از جانب شیائومی صورت گرفته است؛ اما بانک‌های مورد اشاره به دلیل نقش خود در این تخلف نیز احضاریه‌هایی را دریافت کرده‌اند. به گفته اداره اجرائیات هندوستان، بانک‌ها بدون اخذ موافقتنامه همکاری فنی، مبادله حوالجات خارجی را مجاز قلمداد کرده‌اند.

این موضوع به سال ۲۰۲۲ بازمی‌گردد؛ زمانی که دولت هندوستان به دلیل خروج غیرقانونی سرمایه، مبلغی معادل ۶.۷ میلیون دلار را در حساب‌های بانکی Xiaomi India شناسایی و ضبط کرد.

اداره اجرائی هندوستان پس از انجام تحقیقات متوجه شد که شاخه هندی شیائومی، ارز خارجی را به خارج از کشور منتقل کرده و آن‌را از طرف نهاد گروه در آنجا نگهداری کرده است. این اقدام نقض مستقیم ماده ۴ قانون مدیریت ارز مصوب سال ۱۹۹۹ قلمداد می‌شود.