در قسمت ششم «روزی روزگاری مریخ»، با اصطلاح سینمایی مک‌گافین شوخی بامزه‌ای شده. این اصطلاح اولین بار به واسطه آلفرد هیچکاک محبوبیت پیدا کرده است.

 در تازه ترین قسمت «روزی روزگاری مریخ»، از شخصیتی به نام استاد لوک هوانورد به عنوان گنده‌شوالیه‌ی جدای با بازی مهراب قاسم‌خانی رونمایی شد.
لوک در پاسخ به سوال اسی درباره اینکه چطور می‌تواند از شر جد همسرش راحت شود و اورا به زمین دیپورت کند، از ماده‌ای به اسم مک‌‌گافین صحبت به میان می‌آورد و می‌گوید خلاف‌سنگین‌ترین ماده روی کهکشان است. طبق قانون اساسی مریخ، مجازات حمل یک گرم مک‌گافین به اندازه ۲۵۰ کلاهک هسته‌ای است.

مک‌گافین در اصطلاح سینمایی به یک جور حلقه‌ مفقوده اطلاق می‌شود که در طول مسیر فیلم همه به دنبال آن هستند. حالا این مک‌گافین می‌تواند یک شیء، معما، شخص یا هرچیزی باشد. این اصطلاح به آنگس مک‌فیل، فیلمنامه‌نویس هالیوودی نسبت داده شده اما اولین بار به واسطه آلفرد هیچکاک محبوبیت به دست آورده و رواج پیدا کرده. به همین دلیل هم خیلی‌ها اصطلاح مک‌گافین را به هیچکاک نسبت می‌دهند.

مک‌گافین در هر فیلم یا داستانی می‌تواند یک تعریف متفاوت داشته باشد و نکته جالب اینجاست که در «روزی روزگاری مریخ» هم دقیقا به همین مسئله اشاره شده. لوک توضیح می‌دهد که مک‌گافین ماده‌ای پیچیده است با کاربردهای مختلف. هم ماده مخدر محسوب می‌شود هم به لحاظ سیاسی مایه تشویش اذهان عمومی است و هم از جرائم ادبی.

درواقع اهمیت مک‌گافین در یک اثر سینمایی با ماده‌ای که در این سیاره بسیار کمیاب و مهم است پیوند داده شده. لوک تعریف می‌کند که تهیه‌ آن بسیار سخت است و برای پیدا کردنش باید به سیاره پلوتون رفت و وسط دریاچه منجمد با اژدهای سه‌سر جنگید و آن را از تخم یک اردک ماقبل تاریخ بسیار بزرگ بیرون کشید.

جالبتر اینکه نهایتا راضی می‌شود آخرین مک‌گافین باقی‌مانده با باقیمتی بسیار بالا به اسی بفروشد و آنهم چیزی نیست جز یک میوه کاج که دردسر زیادی برای اسی ایجاد می‌کند.