همزمان با فعالیت کارگروه بررسی کیفیت اینترنت، انجمن تجارت الکترونیک تهران یک گزارش تحلیلی از اختلالات، محدودیت‌ها و سرعت اینترنت در ایران منتشر کرده است. در این گزارش ۶۸ صفحه‌ای به مستندات و دلایل کیفیت پایین اینترنت در ایران اشاره شده و در نهایت راهکارهایی برای برون رفت از این وضعیت بیان گردیده است. در ادامه برخی از مهمترین نکات این گزارش را در ادامه بخوانید.

در ابتدای این گزارش آمده که کیفیت اینترنت در ایران در وضعیت بحرانی قرار دارد و اینترنت در ایران پراختلال، محدود و کند است. به بیان دقیق‌تر در بین ۱۰۰ کشور جهان با بیشترین تولید ناخالص ملی، ایران پس از میانمار دومین اینترنت پر اختلال، پس از چین دومین اینترنت محدود جهان و جز ۵ اینترنت کند جهان است.

در واقع انجمن تجارت الکترونیک معتقد است که وبسایت‌ها و آدرس‌های آیپی به ۳ دسته تقسیم شده‌اند. دسته اول دامنه‌ها و آیپی‌هایی هستند که فیلتر شده‌اند. دسته دوم را دامنه‌ها و آیپی‌هایی را تشکیل می‌دهند که به صورت موردی مجاز شده‌اند و سایر دامنه‌ها و آیپی‌ها که تقریباً تمام اینترنت را شامل می‌شوند و با اختلال عمدی مواجه‌اند.

برای اثبات این مدعا انجمن تجارت الکترونیک تهران با استفاده از اطلاعات OONI اختلالات ۱۰۰ دامنه منتخب در ۱۰۰ کشور مختلف جهان را مورد بررسی قرار داده است. با بررسی‌های به عمل آمده این انجمن به این نتیجه رسیده که ایران پس از میانمار بیشترین اختلالات اینترنتی را دارد. این گزارش می‌افزاید علاوه بر ۴۵ وبسایتی که حداقل در نصف موارد در دسترس نبودند، ۱۴ وبسایت اختلالی بین ۱۰ تا ۵۰ درصدی را از خود نشان دادند.

هزینه‌های مالی اختلال در اینترنت روی دوش کاربران
انجمن تجارت الکترونیک تهران به مصوبه شماره ۴ جلسه ۳۱۳ رگولاتوری در تاریخ دوازدهم بهمن ماه سال ۱۳۹۹ استناد کرده که به موجب آن اپراتورهای اینترنتی می‌توانند با سرمایه‌گذاری و خرید تجهیزات فیلترینگ و نصب آن در داخل شبکه خود، از تخفیف ۱۰ تا ۱۵ درصدی خرید اینترنت از دولت بهره‌مند شوند. این انجمن تأکید کرده ایرانسل و همراه اول هر دو با نصب این تجهیزات در داخل شبکه خود باعث شدت یافتن اختلالات اینترنتی شدند.

انجمن تجارت الکترونیک در این گزارش به درآمد اپراتورهای اینترنتی از اختلال در اینترنت هم اشاره کرده است. وجود این اختلالات باعث شده که بایت‌های (ترافیک) رد و بدل شده با سرورهای خارج از کشور به دلیل retransmissionهای زیاد، به طور میانگین ۲ برابر شود.

این موضوع که عامل اصلی کیفیت فوق‌العاده پایین اینترنت در کشور است، تاثیر مستقیمی هم روی مصرف کننده اینترنت می‌گذارد. برای مثال بسته یک ماهه ۷ گیگابایت اینترنت موبایل همراه اول ۲۸,۲۰۰ تومان است. اما کاربر برای مصرف ۷ گیگ در ماه عملا مجبور هست ۲ بار این بسته را خریداری کند و ۲ برابر یعنی ۵۶,۴۰۰ تومان هزینه کند.

به گفته این انجمن وجود این اختلالات ضرر مالی بزرگی نیز به مشترکین می‌زند چرا که بر اساس اطلاعات یافته شده توسط این انجمن، مردم ایران به‌طور ماهیانه در حال پرداخت هزاران میلیارد تومان پول برای اختلالی هستند که به آن‌ها در شبکه اینترنت تحمیل شده و موجب شده تا بخاطر Retransmissionهای زیاد، بسته‌های اینترنتی مشترکین خیلی‌ زودتر از موعد خود تمام شوند.

این انجمن همچنین به موضوع فیلتر کردن سایت‌های داخلی برای کاربران خارجی اشاره کرده و اعلام داشته که از بین ۱۰۰ وب سایت برتر دولتی، ۵۷ سایت از خارج کشور در دسترس نیستند.

بررسی‌های انجمن تجارت الکترونیک پیرامون سرعت اینترنت در ایران نیز نشان می‌دهد که اینترنت ایران در رتبه ۹۷ از ۱۰۰ قرار دارد. در رتبه‌بندی که بررسی‌های کارشناسانه این انجمن نشان می‌دهد تنها کشورهای سودان و کامرون و کوبا از نظر سرعت وضعیت بدتری از ایران دارند. میانگین سرعت اینترنت در ایران ۴ مگابیت بر ثانیه با تأخیر میانگین ۱۴۵ میلی‌ثانیه اعلام شده‌است.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که وزیر ارتباطات اعلام کرده که بر اساس اسپیدتست، رتبه سرعت اینترنت ایران ۶۵ام جهان است و سرعت اینترنت سیار در ابتدای دولت سیزدهم ۱۸ مگابیت بر ثانیه بوده و الان به ۳۵ مگابیت رسیده و ما کشور ۶۵ از بین ۱۹۰ کشور هستیم. در انتها می‌توانید جزئیات بیشتر این گزارش را در وب سایت انجمن تجارت الکترونیک تهران بخوانید.