آلابست/ در شب‌های ۲۹، ۳۰ و ۳۱ امرداد، حوالی ماه دو نقطه درخشان را می‌بینید که در واقع سیارات مشتری و زحل هستند. به دلیل حرکت بسیار آهسته این سیارات، در این شب‌ها تغییر محسوسی در موقعیت سیارات ایجاد نمی‌شود؛ اما با توجه به این‌که ماه خیلی سریع‌تر نسبت به ستاره‌های پس‌زمینه آسمان جابه‌جا می‌شود، در این سه شب منظره متفاوتی را شاهد هستید. ضمن اینکه فاز یا همان درصد سطح روشن ماه هم تغییر می‌کند.

با تاریک شدن هوا می‌توانید این ۳ جرم را در افق جنوب شرقی مشاهده کنید که در حال طلوع هستند و تا سپیده‌دم نیز در آسمان قابل رویت اند. ‌این شب‌ها زحل با قدر ۰.۲ و مشتری با قدر منفی ۲.۸ در آسمان می‌درخشند و با توجه به این که هر دو سیاره در نزدیکی حالت مقابله هستند، در بهترین موقعیت رصدی خود قرار دارند. اگر در شب‌های گذشته نیز ستاره پرنوری در نیمه شب توجه شما را به خود جلب کرده است، به احتمال زیاد سیاره مشتری را دیده‌اید که این شب‌ها پس از ماه و سیاره زهره، پرنورترین جرم آسمان شب است. فاز ماه نیز در این ۳ شب بالای ۹۵ درصد بوده و در روز یکشنبه شاهد ماه کامل هستیم.

دیدن این اجتماع نیاز به ابزار خاصی ندارد و با چشم غیر مسلح نیز قابل رویت است، اما در صورتی که با یک تلسکوپ به سیاره مشتری نگاه کنید می‌توانید اقمار گالیله‌ای آن را هم مشاهده کنید. همچنین حلقه‌های زحل هم سوژه جذاب دیگری برای رصد در این شب‌هاست.
‌توجه داشته باشید که نزدیک بودن این اجرام به یکدیگر در آسمان به صورت ظاهری و از دید ناظران زمینی بوده و در مدارهایشان میلیون‌ها کیلومتر از یکدیگر فاصله دارند.

برگرفته از avastarco