اسب بخار/ کمپانی فورد یکی از باسابقه ترین و مهم ترین کمپانی های خودروسازی دنیا محسوب می شود. ما در این مقاله به بررسی حقایقی جالب در مورد این کمپانی می پردازیم.

در سال ۱۹۰۳ بود که هنری فورد به کمک سرمایه گذاران آمریکایی، کمپانی فورد را تأسیس کرد و از آن زمان تاکنون یکی از برترین خودروسازان دنیا همین کمپانی فورد است. مدل های  T، موستانگ، تاروس و تاندربرد از جمله مدل های مهم این کمپانی در تاریخ پرفراز و نشیب این خودروسازی بزرگ آمریکایی است. یکی از مهم ترین شاخصه های کمپانی فورد تیراژ بالا و رکوردهای فروش آن است. در این مقاله به بررسی واقعیت هایی جالب در مورد فورد می پردازیم که احتمالاً نمی دانید.

هنری فورد یکی از مهندسان ارشد کارخانه ادیسون

پیش از این که هنری فورد به جایگاهی برسد که کمپانی فورد را تأسیس کند، در کارخانه توماس ادیسون در دیترویت مشغول به کار بود. او مهندس ارشد ادیسون بود و همیشه از ادیسون به عنوان مرشد و شخصی الهام بخش در زندگی اش یاد کرده است. در همان زمان که او مشغول کار در این کارخانه بود، به ساختن وسیله نقلیه بنزینی علاقه مند شد و ایده کالسکه های بدون اسب برای او بسیار جذاب به نظر رسید. پس از مدتی کار در این کارخانه سرانجام هنری به سراغ تأسیس کارخانه خودش رفت و بسیاری معتقدند که حضور ادیسون در سرنوشت هنری فورد باعث شد این کمپانی تا این حد موفق باشد.

اولین وسیله نقلیه ساخت هنری فورد

کوادریسایکل (quadricycle) اولین وسیله نقلیه ای بود که هنری فورد در سال ۱۸۹۶ ساخت. همان طور که از نامش پیداست، قطعات این شبه خودرو شامل چهار چرخ دوچرخه، یک گیربکس و یک پیشرانه ۴ اسب بخاری می شد. زمانی که هنری برای کارخانه ادیسون کار می کرد، او مسئول ۲۴ ساعته کارخانه و مدیر ارشدی بود که از تأمین برق دیترویت در آن زمان مطمئن می شد، و در زمان های استراحت بین کاری اش این وسیله را طراحی کرده بود.

ساخت هواپیما با نشان فورد

در زمان جنگ جهانی اول، کمپانی فورد شاخه ای جدید برای تولید هواپیما به وجود آورد. دو دلیل اصلی برای این حرکت وجود داشت؛ اول این که، هنری فورد به هر آن چه به مکانیک و ساخت دستگاه های مرتبط با آن علاقه بسیار داشت و علاوه بر این، او می خواست سهمی در کمک به ارتش ایالات متحده آمریکا در جنگ جهانی داشته باشد. هنری فورد از آن دسته آدم هایی بود که عاشق اختراع و نوآوری هستند و در طول عمرش ۱۶۱ طرح متفاوت برای تولید طراحی کرده بود که از نظر تعداد، نسبت به امکانات محدود آن زمان، این عدد بسیار خیره کننده است. البته تولید هواپیما توسط فورد در سال ۱۹۳۳ متوقف شد، چراکه موفقیت چندانی نداشت، اما حداقل دستاورد این کار این بود که هنری فورد این حوزه صنعتی را هم امتحان کرده بود.

نگاه سبز هنری فورد
در دنیای مدرن امروزی، همه مردم از عواقب آلاینده ها و تأثیر منفی آن ها روی سیاره زمین آگاه هستند و به همین دلیل همه خودروسازان مطرح دنیا در راستای برقی سازی محصولات خود حرکت می کنند. اما در زمان هنری فورد کسی به این موارد توجهی نمی کرد و اصلاً دغدغه ای به نام آلودگی و انتشار آلاینده ها وجود نداشت. جالب است بدانید هنری فورد در آن زمان نگاهی متفاوت داشت و در سال ۱۹۳۰ بعضی از کارخانه های فورد از کودهای انسانی و حیوانی استفاده می کردند. هنری فورد زمانی از سوخت های موسوم به بایو سوخت استفاده می کرد که اصلاً هنوز کسی نمی دانست چنین سوخت های وجود دارند. این نشان از دید هنری فورد و نگاه سبز او دارد و متأسفانه کسی در آن زمان این نگاه متفاوت را درک نکرد.

هنری فورد حامی کارگران کمپانی فورد

در سال ۱۹۱۴ متوسط حقوق کارگران در کارخانه ها به ۲٫۵ دلار در روز می رسید و در همان سال، هنری فورد حقوق کارگرانش را به ۵ دلار در روز ارتقا داد. این کار باعث شد کارگران این کمپانی بهترین عملکرد خود را ارائه بدهند و خط تولید این کمپانی بیش ترین راندمان را نسبت به کارخانه های دیگر داشته باشد. این افزایش حقوق باعث شد رضایت کارگران این کمپانی افزایش یابد و کارگران دیگر کارخانه ها هم علاقه بسیار برای کار در فورد داشته باشند. همچنین این حقوق بالاتر این امکان را به کارگران این کمپانی می داد که بتوانند روزی خودرویی را خریداری کنند که نشان فورد دارد و خودشان در ساخت آن سهیم بوده اند. در واقع، این افزایش حقوق یک استراتژی برد – برد برای فورد بود و باعث پیشرفت سریع این نشان در آن سال ها شد.

حضور گسترده فورد در جنگ جهانی دوم

هنری فورد از مخالفان سرسخت درگیر شدن آمریکا در جنگ جهانی دوم بود و همیشه شخصیتی صلح طلب به حساب می آمد، با این وجود، نباید فراموش کرد که جنگ برای کارخانه های صنعتی علاوه بر موضوعات وطن پرستانه، منافع مالی بسیار دارد و به همین دلیل هم بود که پیش از درگیر شدن آمریکا در این جنگ کمپانی فورد قرارداد تأمین موتور هواپیماهای جنگی را با ارتش بریتانیا به ثبت رساند. پس از درگیر شدن آمریکا در جنگ جهانی، فورد از پیشگامان تأمین ملزومات مکانیکی جنگ برای ارتش این کشور بود و در پایان جنگ این کمپانی بیش از ۸۶ هزار هواپیما، ۵۷ هزار موتور هواپیما، ۲۷۷ هزار خودروی جنگی و هزاران سوپرشارژ و ژنراتور ساخته بود.

فورد F-150، انتخاب همیشگی برای مشتریان

تراک ها و پیکاپ ها به صورت سنتی برای مصارف کاری و سخت تولید می شوند و فورد، مدل F-150 را به بهترین نحو در تمام نسل ها عرضه کرد. معمولاً مشتریان تراک ها وفادارترین مشتریان هستند و اگر از خودرویی رضایت کافی داشته باشند، نسل در نسل از آن استفاده می کنند. این اتفاقی است که برای فورد F-150 در طول سالیان افتاده و همچنان این خودرو در نسل های جدیدش رکوردهای فروش را ثبت می کند. گرچه امروز فورد نسخه لایتنینگ این خودرو را معرفی کرده است و به سمت برقی سازی این خودرو می رود، اما جالب است بدانید نسخه بنزینی این تراک از سال ۱۹۸۲ تا امروز پرفروش ترین خودرو در آمریکا بوده است.

افسانه ای به نام موستانگ

هنوز مشخص نیست کمپانی فورد چگونه و بر چه اساس نام موستانگ (Mustang) را برای این محصول در نظر گرفت و احتمالات متعددی در این مورد وجود دارد. در آغاز قرار بود نام های کوگار یا تورینو برای این خودرو در نظر گرفته شود، اما این نام ها به محصولات دیگر رسید تا نام موستانگ به این محصول افسانه ای برسد. اولین موستانگ در سال ۱۹۶۴ به بازار آمد و از آن زمان تاکنون یکی از جذاب ترین محصولات این کمپانی موستانگ است. در دو سال اول تولید، رکورد فروش ۱ میلیون دستگاه برای این مدل ثبت شد و یکی از معدود مدل هایی در صنعت خودروست که از آن سال ها تاکنون تولیدی ادامه دار داشته است.

خط تولید نیمه اتوماتیک، یک نوآوری انقلابی

در برابر تمام نوآوری های هنری فورد، بزرگ ترین و انقلابی ترین دستاورد این شخص خوش فکر طراحی اولین خط تولید متحرک یا نیمه خودکار بوده است. این نوع خط تولید که قطعات به ترتیب در خط قرار می گیرند و حین حرکت مونتاژ خودرو صورت می گیرد، راندمان تولید را بالا می برد و در مدت زمان تولید خودرو بسیار صرفه جویی می شود. نمونه به روزشده این نوع خط تولید را امروز در خودروسازی ها می بینیم و باید بدانیم نوآوری و طراحی اولین خط تولید به این سبک توسط هنری فورد انجام شده است.